اولین صنایع عطرسازی در کشور

به گزارش مهر، رئیس کانون هماهنگی فناوری گل محمدی و گلاب با بیان اینکه در نقشه راهبردی دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است، اظهار داشت: اولویت اول ما تولید اسانس است به گونه ای که بتوانیم ۵۰ درصد گل محمدی برداشت شده به اسانس تیدیل شود. این امر منجر به افزایش ارزش افزوده هم برای صنعتگران و هم برای کشاورزان می شود.

وی به وضعیت تولید اسانس در دنیا اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر بلغارستان به عنوان تنها تولید کننده اسانس در دنیا سالانه ۱۵۰۰ کیلوگرم اسانس مورد نیاز صنایع عطر سازی را تولید می کند و در بازارهای دنیا هر کیلوگرم آن را ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار به فروش می رساند.

ابراهیم آبادی با بیان اینکه فرانسه با تولید عطر هر قطره اسانس را ۲۰ برابر می کند، خاطر نشان کرد: در ایران ۱۵ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی داریم که تنها از آن گلاب تولید می شود که با ایجاد زیر ساختهای لازم از جمله فناوریهای به روز می توانیم به سمت تولید اسانس حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های کوتاه مدت نقشه راهبردی گلاب و گل محمدی تا ۳ سال آینده باید ایران به تولید کننده اول اسانس گیاه محمدی در دنیا تبدیل شود، اضافه کرد: در کنار این فعالیت ها مطالعاتی در خصوص صنعت عطر سازی آغاز کردیم تا در انتهای برنامه کوتاه مدت ۳ ساله اولین صنایع عطر سازی کشور را بنیانگذاری کنیم.

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان، با اشاره به برنامه های بلند مدت نقشه راهبردی گل محمدی، ادامه داد: در برنامه بلند مدت قرار است تا افق ۱۴۰۴ ایران باید سلطان بازار اسانس و گل محمدی در دنیا باشد.

وی کشت ارگانیک(کشت بدون کود و سموم شیمیایی) گل محمدی را از دیگر برنامه های این کانون ذکر کرد و ادامه داد: در بازارهای جهانی یک کیلوگرم اسانس معمولی گل محمدی ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد در حالی که یک کیلوگرم اسانس ارگانیک گل محمدی ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته ابراهیم آبادی، با بیان اینکه در ایران به دلیل پراکندگی مزارع امکان کشت ارگانیک وجود دارد، اضافه کرد: علاوه بر این باید " گلابی " تولید کنیم که کیفیت یکنواخت داشته و عاری از آلودگی میکروبی باشد از این رو باید به سمت تولید فرآورده های ارگانیک حرکت کنیم. این در حالی است که در حال حاضر در تولید گلاب مشکلات فراوانی وجود دارد به گونه ای که تولید دو روز یک کارگاه گلاب گیری با هم متفاوت است.

رئیس کانون هماهنگی فناوری گل محمدی و گلاب دلیل این امر را ناشی از طبیعت گل محمدی دانست و توضیح داد: گل محمدی به محض باز شدن و قبل از تابیدن آفتاب بر روی آن باید چیده شود که در برخی مناطق این امکان وجود دارد ولی در مناطق دیگر چیدن گل محمدی تا ظهر ادامه دارد که این امر کیفیت گلاب را کاهش می دهد.