به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بوده است که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

اقدام قضایی علیه شهرداری آستارا به دلیل دفن زباله در پارک لوندویل

در هفته گذشته مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: به دلیل بی توجهی شهرداری آستارا به اولتیماتوم محیط زیست برای مدیریت و جمع آوری شیرابه در پارک حیات وحش لوندویل پرونده قضایی علیه این شهرداری تشکیل و پیگیری می شود. امیر عبدوس افزود: در حال حاضر با توجه به مشکلات زیست محیطی که دفن غیر اصولی زباله و شیرابه در طول ۳۰ ساله گذشته در این استان به وجود آورده استانداری گیلان با عزم جدی حل این مسأله را در اولویت قرار داده است.

توافقنامه ممنوعیت صید ماهی خاویار در خزر نهایی می شود

این هفته، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توافقنامه ممنوعیت صید ماهی خاویار به مدت پنج سال در دریای خزر که سال گذشته در اجلاس تهران به امضا کشورهای حاشیه دریای خزر رسید ماه آینده در اجلاس قزاقستان نهایی می شود.

محیط زیست گزارشی از شیوع مشمشه دریافت نکرده است

هفته گذشته مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیست سازمان محیط زیست اعلام کرد: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا جانوران باغ وحش ارم به مشمشمه به جز ببر ماده سیبری که در قرنطینه است به محیط زیست اعلام نشده است. حسین محمدی با بیان اینکه مسئولیت پیگیری وجود مشمشمه در باغ وحش ارم به عهده سازمان دامپزشکی است گفت: با وجود این محیط زیست در پیگیری های مکرری که از باغ وحش ارم انجام داده تا کنون گزارشی از وجود این بیماری در میان جانوران این باغ وحش نداشته است.

لایروب پسیخان فعالیت مجدد خود را در بندر انزلی آغاز کرد

بالاخره معاون عمرانی استاندار گیلان در جلسه ستاد احیای تالاب انزلی که در محل فرمانداری انزلی برگزار شد اعلام کرد: لایروب محدوده مصب رودخانه پسیخان که به دلیل شکایت ستاد اجرای فرمان امام(ره) متوقف شده، می تواند کار خود را آغاز کند.

نمک به زمین های کشاورزی ارومیه رسید

این هفته نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: نمک به زمین‌های کشاورزی شهر ارومیه واقع در آذربایجان غربی رسیده است، در حالی که ارومیه قطب کشاورزی آذربایجان غربی است. سید سلمان ذاکر گفت: کشاورزی شهر ارومیه در حال نابودی است و در صورتی می‌توان از این فاجعه جلوگیری کرد که سر و سامانی به وضعیت بحرانی در یاچه ارومیه بدهیم.

۳۰ هکتار از اراضی «منطقه حفاظت شده سیاه کشیم» رفع تصرف شد

هفته گذشته اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با کسب دستور قضایی از دادیار شعبه اول صومعه سرا و ماموران انتظامی " هندخاله " نسبت به رفع تصرف بخشی از اراضی منطقه سیاه کشیم اقدام کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: با توجه به آنکه عده ای از افراد سودجو به بهانه غرس نهال صنوبر در این اراضی و در نهایت با ایجاد «سبق تصرف» اقدام به دست اندازی به اراضی تحت مدیریت محیط زیست می کنند، در اقدامی پیشگیرانه تمامی این نهال ها که حدود ۳ تا ۶ ماه از غرس آنها می گذرد با کسب دستور از مقام قضایی، توسط محیط بانان و با حضور ماموران انتظامی هندخاله قلع و قمع شدند.

منطقه امن حیات وحش در بافق تخریب می شود

منطقه حفاظت شده «بافق» یکی از پنج زیستگاه اصلی یوز پلنگ در کشور است، اما در هفته ای که گذشت تجهیزات ساخت جاده در بافق مستقر شد و قرار است به زودی وارد دره «گزو» از حساس ترین زیستگاههای یوز در منطقه حفاظت شده شوند. هومن جوکار کارشناس حیات وحش گفته است: دره گزو «منطقه امن» است و بیشترین مشاهده یوز، به خصوص در فصولی که مادر به همراه توله هاست، در این منطقه صورت می گیرد و در صورت ساخته شدن جاده گزو بهترین زیستگاه حیات وحش در منطقه حفاظت شده بافق از بین می رود و دیگر مامنی برای یوز در منطقه وجود نخواهد داشت.

کمبود ماهی در دریایی خزر ناشی از آلودگی تالاب انزلی است

این هفته نماینده مردم انزلی در مجلس، یکی از علت‌های کمبود ماهی در دریای مازندران را آلودگی تالاب انزلی خواند و گفت: سرازیر شدن یک‌هزار تن رسوب‌های کارخانه‌ها به این تالاب، وضعیت نگران‌کننده‌ای برای این تالاب به وجود آورده است. خسته بند گفت: بسیاری از ماهیان در تالاب انزلی تخم‌گذاری می‌کنند، ولی متأسفانه بر اثر رسوبات ناشی از آلودگی این تالاب از بین می‌روند.

پیش نویس طرح جامع پایش فراگیر کشور نهایی شد

هفته گذشته در اصفهان پیش نویس طرح جامع پایش فراگیر کشور در یک همایش دو روزه نهایی شد. در این طرح برنامه‌های اصلی پایش محیط زیست که به سه بخش «پایش‌های تخصصی و خوداظهاری»، «پایش لحظه‌ای(آنلاین)» و «توانمندی‌سازی پرسنل آزمایشگاهی» تقسیم‌ می‌شود معرفی و جزئیات آن بررسی و تصویب شد.

برای شناسایی و تعیین مسیر مهاجرت؛
لاکپشت های دریایی جنوب ایران «تگ گذاری» می شوند

این هفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای شناسایی و تعیین مسیر مهاجرت لاکپشت های دریایی در جنوب ایران، یک هزار قطعه تگ استاندارد از کشور استرالیا خریداری شده است. محمدباقر نبوی، گفت: تگ گذاری لاکپشت های دریایی در دو منطقه نخیلو و جزیره هرمز در جنوب انجام می شود.

پایگاه یکم اطفاء حریق منابع طبیعی افتتاح شد

این پایگاه با هزینه ای ۲۰ میلیارد تومانی هفته گذشته در کرمانشاه احداث شد که وظیفه مدیریت و هماهنگی اطفاء حریق عرصه های منابع طبیعی در ۱۱ استان منطقه زاگرس را بر عهده دارد. این پایگاه مجهز به بیش از ۲۰ دستگاه ماشین آلات آتش نشانی و وسایل مرتبط است و از سوی دیگر امکان فرود بالگرد نیز در این پایگاه پیش بینی شده است.