حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به طرح حذف چهار صفر از پول ملی به تشریح آثار و تأثیرات مثبت و منفی اقتصادی این طرح پرداخت و اظهارداشت: لازمه درک تأثیرات اقتصادی مثبت و منفی حذف چهار صفر از پول ملی، شناسایی حقیقت و ماهیت پول اعتباری است.

وی با اشاره به این­که حقیقت و ماهیت پول اعتباری، چیزی جز قدرت خرید پول نیست، ابراز داشت: عرف و عقلای اقتصادی در نگاه به پول­های اعتباری همان قدرت خرید حقیقی پول در مبادلات را ملاحظه می­کنند؛ بنابراین اگر فرض کنیم که چهار صفر را از جلوی یک عددی مانند ده هزار ریال حذف کنیم، آن عدد به یک ریال تبدیل می‌شود، معنای آن این خواهد بود که شما با یک ریال همان مقدار کالا و خدماتی را می­توانید خریداری کنید که با ده هزار ریال انجام می­دادید.

* آیا با حذف صفرها قدرت پول ملی افزایش می یابد؟

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا با حذف چهار صفر، قدرت پول ملی افزایش پیدا می­کند، تصریح کرد: این­که گفته می­شود قدرت پول ملی با حذف صفرها افزایش پیدا می­کند، بی­اساسی است؛ زیرا همان ده هزار ریال تبدیل به یک ریال شده و در قدرت خرید هم تغییری ایجاد نشده است؛ به عبارت دیگر اگر ما امروز ده هزار ریال را با یک دلار مبادله می­کنیم، در هنگام حذف صفرها نیز یک ریال را با یک دلار مبادله می­کنیم و به طور کلی فرقی ایجاد نمی­شود.

این کارشناس حوزوی افزود: افزایش قدرت خرید پول ملی هنگامی حاصل می­شود که ما بتوانیم با مقدار معینی از پول، کالا و خدمات بیشتری را در سطح بین­المللی نسبت به سایر ارزها خریداری کنیم و این دستاورد با حذف صفرها از پول ملی به دست نمی­آید.

*تأثیر حذف صفرها در تورم

وی با بیان این­که حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تأثیری در افزایش و کاهش تورم ندارد، اذعان داشت: تورم در یک ریال همان اثری را خواهد داشت که در ده هزار ریال داشته است و این­که گفته می­شود یک بسته سیاستی اقتصادی در کنار آن، اثر ضد تورمی دارد، به دلیل وجود آن بسته­هاست و مربوط به حذف صفرها نمی­شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفی به میزان چاپ پول در زمان حذف چهار صفر اشاره کرد و یادآور شد: به نظر بنده این کار حتی در میزان چاپ پول هم اثری نخواهد گذاشت؛ زیرا هنگامی که امروز اسکناس ده هزار ریالی داریم، در زمان حذف صفرها نیز ناچار به چاپ اسکناس یک ریالی هستیم؛ بنابراین از جهت هزینه­های چاپ و نشر هم اثری نخواهد داشت.

*سرگردانی مردم!

وی، اثر منفی حذف صفر از پول ملی را سرگردانی مردم دانسته و ادامه داد: تطبیق وضعیت جدید نسبت به سابق و تطبیق پول­هایی که صفر از آن حذف شده با پول­های قبلی، برای همان بخشی از جامعه که در محاسبات با مشکل مواجه می­شدند، مشکل دیگری در این زمینه است و متولیان امر باید بین سرگردانی مردم و تسهیل محاسبات تصمیمی بگیرند و بسنجند که کدام یک ضرر کمتری دارد و به نفع مردم است.

مدیرگروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اگر ماهیت پول را درست درک کنیم، این کار آثار اقتصادی عمده­ای در اقتصاد کشور ندارد.

*اثر مثبت حذف چهار صفر از پول ملی

حجت­الاسلام والمسلمین یوسفی در ادامه اشاره‌ای هم به آثار مثبت حذف چهار صفر از پول ملی کرده و یادآور شد: اثر مثبت اقتصادی این حذف این است که چون بخشی از مردم جامعه ما با وجود زیادبودن صفرها برای محاسبات با مشکل روبرو می­شوند، با حذف صفرها این مشکل به حداقل می­رسد.

این کارشناس حوزوی در پایان به روان­سازی امور پولی و بانکی در نتیجه حذف چهار صفر پرداخت و اظهار داشت: این طرح فقط از جهت محاسباتی در روان­سازی امور پولی و بانکی مؤثر است و کسانی هم که گفته­اند که این حذف آثار بیشتری دارد، در کنار آن یک بسته سیاستی را مطرح می­کنند که آثار آن وابسته به بسته سیاستی است؛ نه حذف چهار صفر از پول ملی.