وام‌هایی که پشت در بانک‌ها معطل مانده است

گروه اقتصادی، حتما مراحل دریافت وام ازدواج را طی کرده‌اید؛ اگر برای وام ازدواج هم اقدام نکرده باشید، به طور قطع از بانک‌ها تقاضای وام‌های کمتر از ۱۰،۲۰ میلیون تومان داشته‌اید.

به گزارش «افکارنیوز»، ماه‌ها باید پشت درب بانک‌ها در انتظار دریافت وام بمانید که آیا وام به شما تعلق بگیرد یا خیر. این در شرایطی است که بانک‌ها وقتی رقم‌های پرداخت تسهیلات ۱۰ رقمی می‌شود، به راحتی میلیاردها تومان در اختیار تقاضاکنندگان وام می‌گذارد. گاها حتی مدارک این افراد کامل نیست و یا پس از دریافت وام، دست بانک‌ها را در پوست گردو می‌گذارند و پول بانک‌ها را برنمی‌گذارند، اما باز هم بانک‌ها اصرار دارند که همراهی‌شان با کسانی باشد که وام‌های کلان می‌خواهند و از وام‌های خرد حمایت نکنند.

از سوی دیگر، آنچه که در حال حاضر در فضای پولی و بانکی کشور دیده می‌شود، جهت‌گیری بانک‌ها برای کسب سودهای کلان است؛ این در شرایطی است که پرداخت وام‌های خرد، سود آن‌چنانی را عاید آنها نخواهد کرد.

گزارش‌های میدانی از سطح شعب بانک‌ها حاکی از آن است که تسهیلات‌دهی خرد بانک‌ها اغلب در قالب سپرده‌گذاری انجام می‌شود و در بیشتر موارد بانک‌ها اعلام می‌کنند که وام خرد نمی پردازند و فعلا تسهیلات خرد نمی دهند.

یکی از مشتریان بانکی در این باره می‌گوید: «دریافت وام از بانک‌ها بسیار سخت شده است و اگر کسی بخواهد از بانکی وام دریافت کند، باید چندین بار مراجعه کند و با پیگیری‌های مستمر بتواند وامی را دریافت کند.»

به گفته وی، «البته بانک‌های بزرگ‌تر و بانک‌های خصوصی بزرگ به راحتی وام نمی‌پردازند و به همین دلیل مردم به سمت بانک‌های کوچک‌تر و موسسات اعتباری که بعضا مجوز بانک مرکزی را ندارند، می‌روند و البته این موسسات و بانک‌های کوچک هم فقط در قبال سپرده‌گذاری وام می‌پردارند، چه برسد به این‌که بخواهد به مرحله وثیقه برسد.»

یکی دیگر از مشتریان بانکی نیز معتقد است که «بانک‌ها گاها در صورتی که مشتری را کامل بشناسند، نسبت به پرداخت تسهیلات خرد اقدام می‌کنند، اما در اغلب موارد مشتریان باید ماه‌ها پشت در بانک‌ها بمانند.»

مشتری دیگری عنوان کرد: «نظارت مناسبی بر عملکرد بانک‌های کشور وجود ندارد و اکثر آنها برای دستیابی به سود بیشتر خلاف مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه اقدام می‌کنند و اجحاف بسیار زیادی در حق مشتریان انجام می‌دهند. علاوه بر آن، عدم نظارت دقیق و ضعف قانون و خلاء قانونی نیز در این خصوص مزید بر علت شده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از متقاضیان دریافت وام ترجیح می‌دهند برای این‌که زمان کمتری منتظر دریافت وام خود بمانند، به بانک‌های خصوصی یا موسسات اعتباری مراجعه کنند. وضعیت این بانک‌ها از نظر پرداخت وام قدری بهتر است.

در این شرایط، شورای پول و اعتبار در یکی، دو هفته اخیر اقدام به تصویب و افزایش تعدادی از وام‌های خرد کرده است؛ اقدامی که از نظر متقاضیان این وام، باید هفت‌خوان را طی کنند که شاید این وام‌ها به آنها تعلق دیگر یا خیر. در حالی از این مصوبه شورای پول و اعتبار دو هفته می‌گذرد، مراجعه به بانک‌های کشور حاکی از آن است که بانک‌ها همچنان برای پرداخت وام دست نگه داشته‌اند و با بهانه‌های مختلف دست رد به خواسته متقاضیان تسهیلات می‌زنند.

با این وجود، بانک مرکزی مبالغ تسهیلات خرد را چنین اعلام کرده است؛ خريد کالاها و خدمات ضروري از قبيل کالاهاي مصرفي بادوام نو و دست اول از محل توليدات داخلي و هزينه تحصيل، وديعه مسکن و ساير نيازهاي ضروري مشابه حداکثر تا مبلغ ۸ ميليون تومان، تسهيلات جعاله تعمير مسکن حداکثر تا مبلغ ۱۰ ميليون تومان، تسهيلات خريد خودرو سواري (توليد داخل) معادل ۶۰ درصد بهاي خودرو و حداکثر به ميزان ۱۵ ميليون تومان، تسهيلات کارت اعتباري برپايه عقد مرابحه حداکثر تا مبلغ ۵ ميليون تومان، تسهيلات خريد خودرو بابت جايگزيني خودروهاي فرسوده شخصي از محل توليد داخلي معادل ۸۰ درصد بهاي خودرو و حداکثر به مبلغ ۲۰ ميليون تومان.