افزایش دامنه نوسان در زمان کاهش شاخص بورس تصمیم غلط است

به گزارش افکارنیوز، حافظ عزیزی در خصوص تاثیر افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام در بورس گفت: با توجه به تداوم روند ریزشی شاخص و نیز قیمت ها در بازار سرمایه، شرایط کنونی زمان مناسبی برای افزایش دامنه نوسان نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که افزایش دامنه نوسان هدف قیمتی را به سطوح بالا و پایین‌تر افزایش می دهد افزود: افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام در شرایط کنونی روند نزولی شاخص و قیمت سهام را تشدید می کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل نامناسب بودن شرایط فعلی برای افزایش دامنه نوسان این است که زمانی که تقاضای فروش در بورس بالا باشد این اتفاق موجب می شود قیمتها در بورس پله های بیشتری را پایین بروند.

عزیزی گفت: هر چند افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام به شفاف‌تر شدن بازار کمک خواهد کرد و موجب می شود قیمتها سریعتر واقعی شوند با این حال روند نزولی، زمان مناسبی برای افزایش دامنه نوسان در بورس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بورس ما کم عمق است افزود: فلسفه استفاده از دامنه نوسان در بازار سرمایه محدود کردن نوسانات است تا بازار دچار رفتار هیجانی نشود با این حال نباید سیاستهای کنترلی و محدود کننده به یکباره و در زمان نامناسب برداشته شود.

وی در خصوص انتشار مستقیم اطلاعات توسط شرکتها در کدال نیز اذعان داشت: این اتفاق موجب می شود تا رانت اطلاعاتی در بورس تا حدودی کمرنگ شود و به محدود شدن دسترسی افراد خاص به اطلاعات پیش از انتشار منجر می‌شود.

عزیزی در توصیه به سهامداران بورسی نیز گفت: تا پیش از این رفتار برخی معامله گران بر اساس تحلیل های تکنیکالی و دنباله روی از صفهای خرید و فروش در بورس بود و شاهد بروز رفتارهای نوسانگیری در بازار سهام بودیم، اما شرایط کنونی بازار سرمایه در حال حاضر به گونه ای است که سرمایه گذران باید با تحلیل وارد بورس شوند و به بازار نگاهی میان و بلندمدت داشته باشند.