مسکن مهر قفل خانه دار شدن را باز نکرد

به گزارش افکارنیوز، زمان زیادی از آغاز پروژه مسکن مهر می‌گذرد اما این پروژه همچنان با مشکلاتی که از همان ابتدا با آن روبرو بود، مواجه است و همین موضوع سبب شده که تعداد زیادی از این پروژه‌ها به خصوص در شهرهای کوچک، متقاضی نداشته باشد.

در واقع جانمایی نامناسب مسکن مهر یکی از معضلاتی بود که از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت و آنها معتقد بودند که ساخت هزاران واحد در مناطقی که خدمات زیربنایی و روبنایی برای آن تعریف نشده، اشتباه بزرگی است.

اما پافشاری مسئولان دولت وقت منجر به اجرای این پروژه شد که البته از همان ابتدا با ورود تعاونی‌ها به این بخش، مشکلاتی برای متقاضیان و ثبت نام از آنها به وجود آمد که هنوز هم تعداد زیادی از متقاضیان درگیر این مشکلات هستند. از سوی دیگر نبود طرح مطالعاتی جامع برای هزینه‌های ساخت مسکن مهر از جمله چالش‌هایی بود که تاکنون هم ادامه داشته است.

براساس این گزارش، طرح مسکن مهر قرار بود که اقشار ضعیف جامعه را پوشش دهد و متقاضیان را در شهر جدید پرند با ۵ میلیون تومان صاحبخانه کند اما پس از مدتی، این رقم به ۱۵ میلیون تومان هم افزایش یافت و مبلغ وام مسکن مهر هم از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسید. بنابراین متقاضیانی که توانایی مالی چندانی نداشتند مجبور به فروش واحدها به بنگاه‌های املاک یا دیگر خریداران شدند.

از سوی دیگر، دولت از ابتدا اعلام کرده بود که نرخ ساخت مسکن مهر را هر مترمربع ۳۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد و این نرخ تاپایان طرح مسکن مهر ثابت خواهد بود اما پس از مدتی افزایش نرخ ارز و دیگر هزینه‌ها که به دلیل تورم سالیانه ایجاد شد، باعثافزایش قیمت ساخت مسکن مهر به ۳۳۰ هزار تومان و در نهایت ۴۲۰ هزار تومان شد. ضمن آنکه به تازگی رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران از دولت درخواست کرده است تا قیمت ساخت مسکن مهر را بازهم افزایش دهد.

به گفته حسن محتشم نرخ ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در مسکن مهر باید افزایش یابد به دلیل اینکه قیمت تمام شده بلندمرتبه‌سازی قابل مقایسه با ساختمان‌های چهار یا پنج طبقه نیست. وی افزود: قراردادهای مسکن مهر برای کل کشور یکسان است در صورتی که هزینه تمام شده برخی پروژه‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین برای اینکه سازندگان بتوانند به تعهدات خود پایبند باشند، نیاز است تا نرخ ساخت برخی پروژه‌ها افزایش یابد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه نرخ تورم در سال‌های گذشته در بسیاری از اقلام کالاهای ساختمانی تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: انتظار می‌رود بین سازندگان، دولت و مردم تفاهم بیشتری وجود داشته باشد و هر کسی در چارچوب حقوق و وظایف خود، به تعهدات عمل کند.

مشکلات عدم تامین خدمات زیربنایی در طرح مسکن مهر

اما مشکلی که بیشتر از دیگر موارد، مسکن مهر را با چالش مواجه کرده است، نبود خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز است، به طوری‌که تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر هنوز با این مشکل روبرو هستند و متقاضیان پس از گذشت چند سال امکان استفاده از این واحدها را ندارند.

براساس آخرین آمار، از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر که کار ساخت آن شروع شده، نازک‌کاری یک میلیون و ۷۶۵ هزار واحد تاکنون به اتمام رسیده که حدود ۲۸۵ هزار واحد از آنها فاقد خدمات زیربنایی است.

البته باید به این رقم، واحدهای دیگری که دیگر بخش‌ها از جمله شهر جدید پردیس در حال ساخت هستند و در آینده با مشکل نبود خدمات زیربنایی روبرو خواهند شد را اضافه کرد که نشانگر حجم زیادی از مشکلات در آینده سایت‌های مسکن مهر است.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

حتی در رابطه با مشکلات مسکن مهر، رئیس جمهور هم واکنش نشان داد، حسن روحانی در نشست خبری خود با بیان اینکه در بخش مسکن اقداماتی در گذشته شد که مشکلاتش برای این دولت باقی ماند، گفت: صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شود. این واحدها بعضا در مناطقی ساخته شد که اصلا مناسب نبود و اسم آن را مسکن مهر گذاشتند. یعنی برخی از آنها آنچنان قابل سکونت نبود و نمی‌توانستند مردم در آنجا آرامشی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بار بزرگی در حوزه ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر به دوش دولت افتاده گفت: ما در این دولت حدود ۴۲۵ هزار واحد مسکن مهر را با وجود مشکلات تکمیل کردیم. مشکلات بسیار بزرگی داشتیم و البته ناچار به رفع این مشکلات هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.

براساس این گزارش، مشکلات موجود باعثشده که در حال حاضر برخی سایت‌های مسکن مهر از جمله در شهرهای شمالی کشور، متقاضی چندانی نداشته باشد و روی دست دولت بماند. از سوی دیگر در شهرهای جدید اطراف تهران که متقاضی بالایی برای مسکن وجود دارد، واحدهای مسکن مهر با کمبود خدمات زیربنایی و روبنایی مواجه هستند که امکان استفاده از این واحدها برای آنها نیست.

بنابراین به نظر می رسد که حتی با اتمام این پروژه و تامین خدمات زیربنایی بازهم مشکلاتی دیگر که ناشی از نبود خدمات زیربنایی، حمل و نقل مناسب و دیگر موارد مورد نیاز یک شهر است، گریبانگیر ساکنان این پروژه ها می‌شود، واحدهایی که از پول همه مردم بررای عده ای ساخته شده و به اهداف خود هم نرسیده است.