افزایش ۶۶ درصدی واردات بنزین

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واردات بنزین در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۱، حدود ۶۶.۵ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۱ حجم واردات بنزین کشور به حدود ۱.۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته بود اما اکنون دوباره حجم واردات بنزین به چهار میلیون و ۵۷۰ هزار لیتر در روز افزایش یافته است.

همچنین واردات گازوئیل نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۱،۱۰۰ درصد افزایش یافته است. سه سال پیش واردات گازوئیل صورت نمی‌گرفت اما به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به طور میانگین روزانه ۶۷۰ هزار و ۸۴۰هزار لیتر رسید.


افزایش واردات گازوئیل در حالیست که صادرات نفت کوره و گازوئیل در به شدت کاهش داشت است؛ به طوری که صادارت گازوئیل که در سال ۱۳۹۰ به طور متوسط روزانه دو میلیون لیتر در سال ۱۳۹۳ به روزانه ۲۷ هزار لیتر کاهش یافت.

کاهش ۹۸ درصدی صادرات گازوئیل در حالیست که طبق برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید در سال گذشته به طور میانگین روزانه سه میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر می‌بود.

صادرات نفت کوره نیز در از سال ۱۳۹۰ روندی سینوسی را طی کرده است؛ در سال ۱۳۹۳ حجم صادرات این فراورده نفتی ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر ثبت شده که نسبت به سال پیش از آن کاهش حدود ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش صادرات نفت کوره و گازوئیل در حالیست که با افزایش تولید گاز، تحویل این دو فرآورده نفتی به نیروگاه‌ها حدود ۳۸ درصد در سال گذشته کاهش یافت و بر همین اساس مدیران شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده بودند که سوخت مایع مورد نظر به صادرات اختصاص خواهد یافت تا برای کشور ارز آوری داشته باشد.