به گزارش افکارنیوز، شهرام رشتی مدیرعامل یک شرکت فعال در بخش کارت های الکترونیکی بانکی از صدور کارت شهروندی برای اهالی شهر اندیشه خبر داد و گفت: به زودی این کارت برای شهرهای بسطام، تهران، اسلامشهر، شاهین فر و سمنان صادر خواهد شد، این کارت با هدف تسهیل در پرداخت های خرد طراحی شده است. کارت مذکور علاوه بر انجام پرداخت های خرد، به عنوان کارت تخفیف هم محسوب می شود، این کارت در اتوبوس ها و تاکسی ها قابل استفاده است و قابلیت تبدیل به کیف پول را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان پول خرد و اسکناس در کشور در گردش است که باید برای مهارکردن این پول ها، اقدامات لازم را انجام داد، گفت: در فاز نخست ۱۰ هزار فقره کارت صادر خواهد شد ولی بسته به میزان تقاضا، تعداد آنها افزایش خواهد یافت. هدف این است که یک سیستم یکپارچه طراحی شود که کارت ها در تمام شهرها قابل استفاده باشد.

وی درباره اینکه چرا این کارت نقدی نیست که قابلیت استفاده در خودپردازها را هم دارا باشد، اظهارداشت: کارت های نقدی از روند پیشرفت کیف پول الکترونیک جلوگیری می کند به همین دلیل اعتقاد داریم که این کارت، نقدی نباشد بلکه بن کارت و کارت خرید بی نام باشد. این کارت برای پول های خرد تا ۴۰۰ هزار تومان قابل شارژ است و قابل شارژ مجدد است و مردم می توانند با مراجعه به باجه های ایجاد شده در محل اتوبوسرانی، نسبت به تامین این کارت ها اقدام کنند.

رشتی درباره تفاوت اندیشه کارت با کارت های مترو، گفت: سرویس های کنونی روی بسترهای بدون امنیت کار می کنند که مغایرت این سیستم ها بسیار بالا است و حتی شهرداری تهران در این زمینه با مشکل رو به رو شده است. طراحی این کارت را مبنا کارت آریا انجام داده است و کارتخوان های مورد نیاز هم تامین خواهد شد. در این طرح، دستگاه های مذکور به صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می گیرد و حتی ابزارهای تشویقی نیز در این زمینه طراحی خواهد شد.