بدهی ۱۱۰۰ میلیاردی بنیاد مسکن به بانک‌ها

به گزارش افکارخبر، علیرضا تابش در نشستی خبری با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن روستایی بهسازی شده است، اظهارداشت: در این مدت ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده ایم و در دولت یازدهم با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار واحد هر ساله باید بهسازی می شد و هم مانده سهمیه‌های سال قبل موجب شد که یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام مسکن روستایی بپردازیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را به بانک معرفی کرده ایم و ۱۱۰ هزار واحد هم به اتمام رسیده است، افزود: بخش تسهیلات مسکن روستایی ۱۵ میلیون تومان با همان سود ۴ درصد و مشابه سال های قبل است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار واحد مسکن روستایی را بازسازی کرده‌ایم، عنوان کرد: ۸۰۰ میلیارد تومان برای این بازسازی‌ها تسهیلات دادیم و ۱۰۰ میلیارد تومان هم بلاعوض در اختیار این واحدها قرار گرفت.

تابش با بیان اینکه برای ۳۳ هزار روستا تاکنون طرح هادی تهیه شده است، ادامه داد: ۳ هزار و ۸۰۰ روستا در دولت یازدهم برای آن طرح هادی تهیه شده است و در ۸۰۰ روستا هم طرح هادی بازنگری شده و به تصویب رسیده است.

وی به صدور اسناد مالکیت برای واحدهای روستایی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سند صادر شده که ۳۰۰ هزار سند در دولت یازدهم بوده است.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه در سراسر کشور ۹۰ درصد روستاها طرح هادی مصوب دارند و ۱۰ درصد را تلاش می‌کنیم تا سال ۹۵ به اتمام برسد، اعلام کرد: پیش‌بینی ما برای اعتبارات طرح هادی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی است.

تابش با اشاره به ساخت مسکن مهر در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر تصریح کرد: ساخت ۳۷۰ هزار واحد را شروع کردیم که ۸۵ درصد آن در پایان نازک‌کاری قرار دارد و ۸۰ درصد افتتاح شده است.

وی با اشاره به اینکه تا اواخر سال آینده مسکن مهر را به پایان می‌رسانیم، افزود: ۱۰ درصد دیگر از مسکن‌های مهر تا پایان امسال به افتتاح می‌رسد.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به ساخت مسکن حمایتی اظهارداشت: تفاهمنامه‌ای را با بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی داریم تا ۶ هزار و ۸۰۰ واحد برای معلولان بسازیم. همچنین تفاهمنامه‌ای را با بنیاد برکت داریم که ۸ هزار واحد در مناطق آزاد، خرمشهر و آبادان بسازیم.

تابش اضافه کرد: در حال تدوین یک نظام‌نامه با کمیته امداد هستیم تا برای افراد تحت پوشش این کمیته مسکن بسازیم. همچنین ۲۸ هزار واحد هم از سوی خیرین مسکن‌ساز در حال ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه طرح هادی از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کند، توضیح داد: در نیمه دوم سال سهمیه سال آینده را به وزارت کشور می‌بریم که همان سالی ۲۰۰ هزار واحد است.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه گفت: ۶ بانک عامل که تسهیلات مسکن روستاییان را می‌پردازند، بابت مابه‌التفاوت نرخ سود، یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از ما طلبکار هستند.

تابش با اشاره به خسارات سیل اخیر توضیح داد: بنیاد مسکن ساخت یکهزار و ۲۰۰ واحد مسکونی، تعمیر ۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسکن روستایی را در مناطقی که سیل اخیر آسیب وارد کرده است، برعهده دارد. در ۸ استان مازندران، تهران، البرز، سمنان، کردستان، قزوین، لرستان و گیلان سیل اخیر خساراتی را وارد کرده است.