به گزارش افکارخبر، حسن امیری هنزکی رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توقف و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها وابسته به زمان انتشار اطلاعات مالی با اهمیت شرکت‌ها و آیین نامه‌های اجرایی در این زمینه داشته ضمن اینکه رویه بازگشایی نماد های معاملاتی به طور خودکار در سامانه های معالاتی صورت می گیرد.

وی با اذعان به اینکه سازمان بورس تمایلی برای طولانی شدن نماد معاملاتی شرکت‌ها در بازار سهام ندارد، عنوان کرد: تلاش می‌شود که توقف نماد معاملاتی حداکثر تا یک هفته به عنوان استراتژی سازمان بورس دنبال شود، مگر در شرایط خاص که بلافاصله سازمان بورس با ناشر وارد مکاتبه شده و دریافت اطلاعات مالی برای بازگشایی هر چه سریع تر نماد معاملاتی را پیگیری می‌کند، چرا که افزایش سطح نقد شوندگی سهام و در عین حال جلوگیری از بلوکه شدن دارایی سهامداران در طول مدت توقف نماد معاملاتی مد نظر متولی بازار سرمایه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هنوز برنامه‌ای برای توقف نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی و درخواست برای ارایه اطلاعات جدید وجود ندارد، گفت: آیین نامه تخفیف خوراک مجتمع های پتروشیمی از سوی وزرات نفت هنوز نهایی نیست، این در حالی است که شرکت های پتروشیمی نیز درخواستی برای ارایه اطلاعات با اهمیت و به تبع آن توقف نماد معاملاتی به سازمان بورس نداشته اند.

وی درباره بازگشایی نماهای معاملاتی متوقف در گروه بانکداری و پالایشی گفت: شرکت هایی که با توقف نماد معاملاتی خود مواجه هستند، در حال نهایی کردن اطلاعات عملکرد سه ماهه اول امسال و یا تعدیل بودجه سالیانه و ارسال آن به سازمان بورس هستند که به تدریج بازگشایی می شوند. لذا نماد معاملاتی بانک ملت امروز بازگشایی و سایر نماد های معاملاتی نیز در روزهای آینده بازگشایی می شوند.

در مورد بانک پاسارگاد به دلیل آنکه هنوز افزایش سرمایه این بانک به ثبت نرسیده به طولانی شدن توقف نماد معاملاتی آن انجامیده است.

همچنین گروه پالایشی نیز به دلیل آنکه برخی از نماد های حاضر در این گروه با تنفس مجمع سالیانه خود مواجه شدند و در عین حال تلاقی این اتفاق با زمان ارایه گزارش های عملکردی سه ماهه اول امسال، نتوانستند بازگشایی شوند، هرچند که سازمان بورس معتقد است در این بازه نماد های معاملاتی می‌توانستند فعال شوند. با این همه از روز گذشته روند ارایه گزارش های عملکردی سه ماهه پالایشی ها به سامانه اطلاعات ناشران سازمان بورس آغاز شده که به محض دریافت به طور مستقیم در سامانه معاملات آماده بازگشایی می شوند.

امیری از دلیل متوقف ماندن نماد معاملاتی سنگ آهنی ها در بورس نیز سخن گفت و افزود: ناشران این شرکت‌ها اعلام کرده اند با توجه به نامه وزارت صنعت و معدن و تجارت مبنی بر ارایه تخفیف ۳ درصدی شرکت ها برای هر تن گندله و تاثیر با اهمیت این موضوع در گزارش های مالی نماد های معاملاتی متوقف شود. د حاضر نیز اعلام شده که هنوز معدنی ها با وزارتخانه مذکور به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

وی درباره زمان اجرایی شدن مصوبه معاملات سهام خزانه در بورس گفت: آیین نامه سهام خزانه در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و انتظار می رود، دستورالعمل اجرایی این موضوع در جلسه بعدی هیات مدیره سازمان بورس به تصویب برسد، بنابراین به نظر می رسد تا قبل از پایان مرداد ماه جاری مصوبه معاملات سهام خزانه عملیاتی شود.

امیری در برابر این پرسش که در صورت عدم پرداخت سود نقدی شرکت ها به سهامداران و طولانی شدن این موضوع چه راهکاری برای پیگیری حقوق سهامداران خرد وجود دارد؛ پاسخ داد: این افراد باید با سازمان بورس مکاتبه و مراجعه کنند تا دغدغه های آنها پیگیری شود. سازمان بورس در چارچوب قانونی که بر عهده دارد، از شرکت ها می خواهد بر اساس زمان بندی و یا راهکارهایی که داده می شود، نسبت به تسویه مطالبات سهامداران و پرداخت سود نقدی اقدام کند.

البته باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که ناشران نیز عنوان می‌کنند، عدم تکمیل اطلاعات سهامداری باعثشده تا سود پرداختی سهامدار با تاخیر مواجه باشد.

با این همه سازمان بورس تلاش می کند ضمن تعامل با کانون نهاد های سرمایه گذاری سازو کاری عملیاتی را برای موضوع کمبود نقدینگی شرکت ها تعریف کند و یا در نهایت عدم پرداخت سود نقدی سهامدار را از طریق هیات داوری مطرح و پیگیری کنند.