واکنش بازار به «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»
گروه اقتصادی-

چند روزی است کمپینی تحت عنوان نخریدن خودرو از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای داخلی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی به وجود آمده است و علت آن نیز توسط مردم، بی‌کیفیتی خودروهای داخلی و ارزان نشدن خودرو پس از توافق توسط خودروسازان عنوان می‌شود.

به گزارشافکارخبر، داستان به این‌جا برمی‌گردد که در دو سه سال گذشته خودروسازان داخلی به بهانه‌های مختلف از قبیل تحریم و افزایش قیمت دلار در بازار و… شروع به گران کردن خودرو کردند؛ تا جایی که قیمت خودرو در این مدت سه ساله تا سه برابر افزایش پیدا کرد. این در حالی است که با وجود سه برابر شدن قیمت خودرو، اما تغییری در کیفیت خودروها دیده نمی‌شد و حتی مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی عنوان می‌کنند که کیفیت خودروها روز به روز کاهش یافته و حتی شانسی است.

این در شرایطی است که با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و رکورد شکنی‌‌های بی‌‌سابقه در این بخش، سطح توقعات مردم نسبت به خودروهای داخلی و کیفیت آن بیش از گذشته افزایش یافته است. کیفیت ساخت، قیمت مناسب و عادلانه، ایمنی و بهره‌‌وری بالا که زنجیره‌‌های اصلی صنعت خودروسازی ‌است، همان حلقه‌هایی هستند که در صنعت خودروسازی کشور مفقود شده‌اند.

به عبارت دیگر، با وجود تمام قوانین و اجبارهایی که طی سال‌های گذشته به منظور ارتقای کیفیت به خودروسازان ابلاغ شده است، اما بررسی شکایات مردمی طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که مشتریان هنوز هم نسبت به سطح کیفی خودروهای داخلی بسیار گله دارند.

با این وجود، در سال‌های اخیر مردم به علت نیاز، مجبور به خرید این خودروهای بی‌کیفیت و گران تولید داخل بودند.

از طرف دیگر، در این مدت تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی نیز بالا رفته بود و به همین دلیل قیمت خودروهای وارداتی که به طور مستقیم به دلار مربوط بود، حتی تا سه برابر افزایش پیدا کرد و مردم دیگر شرایط خرید خودروهای خارجی را کمتر داشتند. برای همین مجبور به خرید خودروهای تولید داخل بودند که این خودروها نسبت به قیمت امروزشان، برای مصرف‌کنندگان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

در این شرایط، چند روزی است که مردم عنوان می‌کنند دیگر صبرشان به سر آمده و کمپین نخریدن خودروهای داخلی را به راه انداخته‌اند که تاثیر زیادی نیز روی بازار خودرو داشته است؛ به طوری که این کمپین در حال حاضر باعثتعمیق رکود در خرید خودروهای صفر از نمایندگی خودروسازان داخلی شده است. همین موضوع موجب شده که روند کاهشی قیمت‌ها را در بازار شاهد باشیم و قیمت‌ها نسبت به یک هفته اخیر کاهشی چشم‌گیر و در حدود ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان داشته است؛ این در حالی است که خودروسازان نسبت به کاهش قیمت خودرو مقاومت می‌کنند و حتی ساز گرانی را می‌زنند.

از سوی دیگر، نکته دیگری که در بازار مشاهده می‌شود، این است که مشتریانی هم که ماه‌های گذشته نسبت به ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو اقدام کرده بودند، هم‌اکنون شروع به انصراف در نمایندگی‌های خودروسازها کردند.

نمایشگاهداران معتقدند با ادامه این کمپین و انصراف مشتریان از گرفتن خودرو، قیمتها در چند روز آینده نیز کاهش بیشتری در بازار خواهد داشت.