به گزارش افکارخبر، در آمریکا بخش خصوصی حدود ۷۵ درصد فروش برق به مشترکان را در اختیار دارد و باقی آن را شرکت‌های آب و برق شهری و تعاونی‌ها به فروش می‌رساند.

نرخ تعرفه برق در آمریکا در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید. به طوری که در دسامبر آن سال نرخ متوسط فروش برق ۱۳.۵ سنت برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شد. اما با صرف‌نظر از این صعود ناگهانی و با توجه به آهنگ روند تغییرات نرخ تعرفه از سال ۲۰۰۸ به بعد، می‌توان به یک روش و قاعده کلی در محاسبه برق مصرفی آمریکا رسید.

نرخ متوسط تعرفه برق آمریکا در سال ۲۰۰۸ معادل ۹.۸۲ سنت در هرکیلووات ساعت بوده است، این در حالی است که نرخ متوسط تعرفه مصرف خانگی چیزی بالغ بر ۱۱.۳۶، نرخ تجاری ۱۰.۲۸ و نرخ صنعتی ۷.۱ سنت محاسبه شده است.

در آمریکا تعرفه فروش برق با ولتاژ بالا به مشتریان با ظرفیت بالای صنعتی به مراتب پایین‌تر از هزینه‌های برق چگونگی فرآیند تامین برق یک کشور یکی از مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گزار در تعرفه برق می‌باشد. برای مثال برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های آبی در استرالیا(۹.۲۸ cents / kWh) آمریکا(۷.۱ cents / kWh) کانادا(۶.۱۸ cents / kWh) تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در فرانسه(۸.۵۴ cents / kWh) و به وسیله سوخت‌های فسیلی در آلمان(۱۳.۱۶ cents / kWh) است.

*تعرفه‌های برق شهری یا همان مسکونی نیز در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است

همچنین برق حاصل از انرژی‌های ترکیبی نیز نرخ تعرفه بالاتری دارند. به طور مثال ترکیب انرژی باد و سوخت برای تولید برق هزینه‌ بردارتر از تولید برق توسط یک انرژی است. تعرفه‌های برق شهری یا همان مسکونی نیز در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است و دلیل اصلی در تفاوت بافت شهرهای مختلف آن کشور و شرایط کسب‌وکار مناطق مختلف است.

علاوه بر این به دلیل دوربودن مراکز استفاده کننده از انرژی برق از نیروگاه‌های تولید آن، یا به دلیل آب و هوای خاص منطقه‌ای که استفاده از وسایل سرما یا گرما‌زا را بیشتر می‌کند تعرفه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

در برخی کشورها نیز تعرفه برق به تناسب میزان مصرف آن در هر دوره به صورت تصاعدی تغییر می‌کند. برای مثال نرخ تعرفه برق در مصرف بین ۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت در هر دوره معادل ۲.۳۳ cent و مصرف بالای ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت معادل ۱۰.۷۷ cent محاسبه می‌شود. همچنین مصرف در ساعات پیک بار نیز نرخ تعرفه را افزایش می‌دهد.

*انرژی‌های تجدید‌پذیر در آلمان

نرخ تعرفه‌در آلمان تعبیر دیگری دارد. از آنجا که برق تولیدی در آلمان از طریق انرژی‌های نو یا تجدید پذیر نظیر انرژی آب و باد، بایومس(انرژی زیست توده)، زمین گرمایی و خورشیدی تامین می‌شود، بنابراین برای تشویق بیشتر شهروندان برای استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر، آلمان سیاست نرخ تعرفه تشویقی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش پیاده کرده است.

این تعرفه تشویقی به این صورت است که اگر شما به عنوان شهروند عادی از هر یک از سیستم‌های تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق خود استفاده کنید، برق مصرفی شما رایگان و مازاد تولید برق به نرخ مربوط به آن انرژی محاسبه و به شما پرداخت می‌شود.

نرخ خرید برق از شهروندان به تناسب نوع فنآوری تولید آن متغیر است به عنوان مثال برق تولیدی با استفاده از فنآوریهایی مانند مولدهای انرژی بادی قیمت پایینتری دارد. در حالی که انرژیهای نظیر نیروی جزر و مد یا خورشیدی که برق را تولید کنند هزینه و قیمت بالاتری دارند، بنابراین تعرفههای تشویقی بر حسب استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در تولید برق تفاوت دارد.