افزایش قیمت نان بعد از طرح تحول

مهدي غضنفري در پاسخ به اين سؤال كه آيا يارانه گندم و آرد و نان امسال هدفمند ميشود يا خير؟ اظهار داشت: در طرحي كه وزارت بازرگاني براي كارگروه تحول اقتصادي ارائه كرده، آمده است، گندم با قيمتهاي جهاني در اختيار كارخانجات آرد قرار بگيرد و آنها با يك قيمت عادلانه آنرا به نانوا بدهند و نان هم بر اساس قيمتهاي جديد آرد عرضه شود.
وی افزود: فکر می‌کنم در این طرح گندم به قیمت ۲۷۰ تومان و آرد هم به قیمت ۳۰۰ تومان توزیع ‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که در حال حاضر گندم کیلویی ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان برای خودمان تمام می‌شود ولی ما نمی‌خواهیم همه این پول را از بقیه حلقه‌های این فرآیند بگیریم بلکه می‌خواهیم گندم را به قیمت جهانی بفروشیم.

قیمت نان در هدفمندی یارانه‌ها ارزانتر از قیمت فعلی آزادپزها

وی در پاسخ به این سؤال که با این طرح قیمت نان چه وضعیتی پیدا می‌کند گفت: در شرایط فعلی هزینه آرد کمتر از ۱۰ درصد کل قیمت تمام شده نان است یعنی در نان ۳۰۰ تومانی سهم آرد ۳۰ تومان هم نیست لذا سهم آرد سهم بزرگ در قیمت تمام شده نان نیست چرا که هزینه‌های کارگری، اجاره، آب، برق و سایر هزینه‌ها بالاست و در واقع ما تنها درباره آرد این تغییر قیمت را دنبال می‌کنیم.
غضنفری گفت: در حال حاضر نانوایی‌های آزادپز آرد را ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان دریافت می‌کنند ولی تقریبا با یک فاصله خوبی نسبت به نانوایی‌های یارانه پز مشتری دارند و گاهی اوقات مشتریان بیشتری هم دارند علتش این است که آزادپزها برای حفظ رقابت بر کیفیت تأکید می‌کنند. البته تأکید من بر نانهای سفارشی نیست. اگر آزادپزها به همان استاندارد یارانه‌پزها نان را عرضه کنند فاصله قیمتی آنها خیلی محدود است.

آرد نانوایی‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها ۳۰۰ تومان

وی افزود: پیش‌بینی‌ ما این است که نان در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ارزان‌تر از نان آزاد پز خواهد بود علتش این است که آزادپز از آرد ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومانی استفاده می‌کند ولی ما در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، آرد را به قیمت ۳۰۰ تومان عرضه می‌کنیم.
وزیر بازرگانی در پاسخ به این سوال که مطمئنا به لحاظ روانی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود آیا برای این مرحله برنامه‌ای دارید؟، گفت: با اجرای این طرح فرصت خیلی خوبی برای رقابت ایجاد می‌شود چرا که در حال حاضر یارانه‌پزها هیچ انگیزه‌ای برای رقابت ندارند چون بدون هیچ ابتکار صنعتی و فرآیندی به دلیل آرد ارزان قیمت جلو هستند لذا اسم این رقابت نیست. حال در نظر بگیرید که همه نانوایی‌ها آرد با یک قیمت بگیرند ممکن است مشتری‌های خود را از دست بدهند. لذا این رقابت می‌تواند برکات زیادی داشته باشد.

ذخیره سازی ۱۳ قلم کالا در حال اجرا است

وزیر بازرگانی در ادامه این گفت و گو با فارس در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: دولت سال ۸۷ مصوب کرد تا ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ذخیره‌سازی ۱۳ قلم کالا دریافت شود. این ۱۳ قلم کالا که شامل انواع گوشت، مرغ، برنج، کره، پنیر، شکر، روغن، حبوبات و ماکارونی است، سهم ۱۲درصدی از کل هزینه‌ها، ۲۲درصدی هزینه‌های کالایی و ۳۵ درصدی هزینه‌های خوراکی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد و توسط مباشرین بخش خصوصی و بانکهای ملی و ملت این طرح ذخیره سازی در حال اجراست. روغن، شکر، گوشت و برنج از محل واردات و سایر کالاها از بازار داخل تأمین می‌شوند که برخی گشایش اعتبار کرده‌اند و برخی دیگر در حال بررسی پرونده در شعب بانکها هستند.
وی گفت: مباشرین ما شامل سه گروه هستند. گروه اول تسهیلات را دریافت کرده و کالا را وارد کرده‌اند. گروه دوم پول را دریافت کرده‌اند هنوز کالا را تأمین نکرده‌اند و گروه سوم در حال اخذ تسهیلات هستند.