افت ۴۵۴ واحد شاخص بورس

به گزارشافکارخبر،شاخص کل قیمت و بازدهی نقدی بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۳ شهریور ماه ۹۴ با افت ۴۵۴ واحدی به رقم ۶۴ هزار و ۱۹۷ واحد رسید.

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با ریزش ۱۷۹ واحدی عدد ۲۵ هزار و ۳۷۷ واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افت ۶۳۵ واحدی به عدد ۷۲ هزار و ۲۵۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز با افت ۳۲۰ واحدی عدد ۴۵ هزار و ۴۷۵ واحد را تجربه کرد و شاخص بازار دوم نیز با ۹۸۲ واحد کاهش رقم ۱۳۷ هزار و ۴۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز این بازار با افت ۹ واحدی به رقم ۷۲۶ واحد رسید.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات امروز بورس به بیش از ۱۳۸ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن ۷۰۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۳۳ هزار دفعه خرید و فروش بود.

طی معاملات امروز نماد سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۶۲ واحد، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران با ۴۸ واحد و بانک ملت با ۳۸ واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس تهران بر جای گذاشتند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت ارتباطات سیار ایران با ۳۴ واحد، پتروشیمی پردیس با ۱۸ واحد و مخابرات ایران با ۶ واحد افزایش اصلی‌ترین نمادهای مثبت تأثیرگذار بر این نماگر بودند.

در معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پلی‌اکریل ایران، ‌ سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، ایران ارقام، افست، روزدارو، بیمه آرمان، حق تقدم خرید سهام شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکینکو و بیمه کارآفرین از سوی ناظر سهام بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیرین خراسان متوقف شد.

همچنین نماد معاملاتی بیمه کوثر طی معاملات امروز از بازار پایه توافقی به بازار دوم فرابورس منتقل شد.

به گزارش فارس معاملات امروز بازار سهام در روندی ریزشی و چیده شدن فروشندگان نگران بازار سهام بر خریداران همراه بود، این در حالی بود که معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌ها نتوانست از تداوم ریزش شاخص‌های بورسی جلوگیری کند هر چند که به دلیل خالی شدن بازار از فروشندگان هیجانی سهام صف‌های فروش پایداری در بازار به چشم نمی‌خورد اما فضای حاکم بر معاملات بازار سهام حاکی از حرکت نزولی نماگرهای بازار بر پایه رفتار توأم بیم و امید معامله‌گران بورس است.

به گزارش فارس، امروز در نماد معاملاتی شرکت سایپا بیش از ۲۳۱ میلیون سهم به ارزش ۲۷ میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی آن کد به کد شد.

در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین نیز بیش از ۴۸ میلیون سهم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی حقوقی به کدهای تابعه آن منتقل شد.

در نماد معاملاتی بانک دی نیز ۲۸ میلیون سهم، سرمایه‌گذاری غدیر ۲۰ میلیون سهم، پتروشیمی خارک ۶ میلیون سهم، بانک ملت ۱۱ میلیون سهم، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۵ میلیون سهم، گروه صنایع معادن فلات ایرانیان ۴ میلیون سهم البرز دارو با اندکی بیش از ۲ میلیون سهم شاهد تحرک حقوقی خود برای معاملات کد به کد و بلوکی در در بازار خرده‌فروشی سهام بودند.

به نظر می‌رسید امروز دو و میدانی امدادی حقوقی‌ها از طریق دست به دست کردن معاملات بلوکی سهام چندان نتوانست فضای بازار امروز را از ترس و نگرانی ناشی از سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس دنیا رهایی بخشد.

به گزارش فارس، بازارهای جهانی با کند شدن رشد اقتصادی اژدهای زرد در اقتصاد جهانی در کنار افزایش نگرانی‌ها از تداوم افت قیمت جهانی نفت خام و سایر کالاهای پایه، بازارهای سهام و کالاهای اساسی با ترس ناشی از افت تقاضا سراسیمه به دنبال واگذاری دارایی‌های خود و نقد کردن آنها با هدف تبدیل به «بهشت امن» آمریکایی‌ها یا همان دلار هستند، اما در بازارهای ایران اگر چه آثار ناشی از توافق هسته‌ای در میان مدت می‌تواند اندکی حال اقتصاد رنج کشیده کشور تحرک بخشد، اما تداوم سقوط قیمت جهانی نفت خام می‌تواند به اقدام از روی ناچاری دولت برای تأمین کسری بودجه از طریق نوسانی کردن نرخ ارز و سایر ابزارهای پولی بیانجامد.

هیچ شخصی در این روزها نمیتواند چشمانداز بازار سرمایه را پیشبینی کرده و سقف یا کفی مشخص برای آن تعیین کند، بازاری که این روزها صدای ناله نبود نقدینگی از آن به آسمان بلند است.