برق گران می شود؟

افکارنیوز: محمد بهزاد معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بیان اینکه براساس دستور رئيسجمهور ۲۰ ميليون كنتور برق بايد طي يكسال هوشمند شود كه بطور قطع شبكه نيز بايد هوشمند شود، افزود: با نصب كنتورهاي هوشمند كه تمام اطلاعات مربوطه را آنلاين ميكند، مديريت مصرف به عهده خانوار گذاشته ميشود تا اينكه مصرف خود را در ساعات كم باري كه بهاي برق نصف ساعات پرباري است تنظيم كنيم.
وی ادامه داد: در حال حاضر پیک مصرف برق به ۳۸ هزار و ۶۰۷ مگاوات رسیده در حالی که سال گذشته پیک حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود که نشاندهنده افزایش ۹۰۰ مگاواتی برق نسبت به زمان مشابه سال گذشته است. هم اکنون با فرارسیدن موج گرمای بی‌سابقه در روزهای اخیر در اوج مصرف به سر می‌بریم. از این رو از مشترکان می‌خواهیم مصرف خود را کاهش دهند چرا که در غیر این صورت مجبور می‌شویم که برق مشترکان پرمصرف را علاوه بر جریمه قطع کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشترکان کم مصرف باشیم.
معاون وزیر نیرو افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۶۰درصد مشترکان زیر الگو مصرف می‌‌کنند ولی این نباید باعثشود که مصرف مشترکان پرمصرف همچنان افزایش یابد. براساس تصمیم دولت از ۱۵تیرماه مشترکان پرمصرف دهک‌های ۸،۹ و ۱۰جریمه می‌شوند. دهک‌های هشتم حدود ۳۰ درصد، دهک‌های نهم ۶۰درصد و دهک‌های دهم(که بیش از پنج برابر الگو مصرف می‌کنند) تا ۱۰۰درصد جریمه خواهند شد. هم اکنون ۶۰درصد مردم زیر الگو مصرف می‌کنند. ۵۰ درصد مشترکان برق ۵/۲۴درصد از برق را مصرف می‌کنند در حالی که دهک دهم به تنهایی ۳۰درصد مصرف می‌کنند و به همین دلیل برای دهک‌های بالای درآمدی جریمه در نظر گرفته شده است.
محمد بهزاد در خصوص مشوقهای در نظر گرفته شده برای مشترکان کم مصرف گفت: مشترکانی که با مدیریت مصرف خود را به زیر الگوی مصرف برسانند یا کسانی که زیر الگو قرار دارند و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته مصرف خود را کاهش می‌دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند. براساس این طرح در هر استان ۱۰۰مشترک و در مجموع در کل کشور سه هزار مشترک انتخاب می‌شوند و به هر یک از آنها یک وسیله خانگی داخلی با قیمت بالای ۵۰۰ هزار تومان جایزه داده می‌شود.
وی درباره طرح قبلی برای نصب کنتورهای سه تعرفه‌ای گفت: طرح نصب کنتورهای هوشمند از کنتورهای سه تعرفه‌ای کامل‌تر است. هم اکنون اکثر کنتورهای مورد استفاده در کشور معمولی هستند که در فاز اول قرار شد به کنتورهای دیجیتال تغییر کنند که هم اکنون پنج میلیون کنتور در کشور دیجیتال شده است ولی این طرح کافی نیست، چرا که تنها این کنتورها براساس سه تعرفه کار می‌کنند اما کنتورهای هوشمند علاوه بر مدیریت مصرف مزایای بسیاری دارند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: هزینه نصب هر دستگاه کنتور هوشمند بطور متوسط برای هر مشترک ۱۰۰هزار تومان است که این مبلغ به صورت اقساط دو ساله در قبوض برق محاسبه خواهد شد. در واقع این کار توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات دولت انجام و هزینه آن طی دو تا سه سال برمی‌گردد.
وی همچنین گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای نصب این کنتورها آغاز شده ولی بطور ضربتی از اوایل تابستان سال‌جاری این کار آغاز می‌شود.