چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران

به گزارشافکارخبر،بر اساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۸۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار از ایران صادر شد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۷.۳۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۷۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گفتنی است، در مدت یاد شده چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران بود و ۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار به این کشور صادر شد.
این گزارش می‌افزاید عراق دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بود که ۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار به این کشور صادر شد همچنین، در مدت یاده شده ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۱ میلیون دلار از ایران به امارات متحده عربی صادر شد.
این گزارش می‌افزاید هند، ‌ افغانستان، ترکیه، ترکمنستان و پاکستان مقصد بعدی کالاهای ایرانی بودند نکته قابل توجه این است که در مدت یاد شده ۲۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۲۶ میلیون دلار از ایران به ایتالیا صادر شد و دهمین مقصد کالاهای صادراتی ایران کشور مصر بود که ۵۰۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار از ایران به این کشور صادر شده است.
این گزارش می‌افزاید متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۳۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۸۳ درصد افزایش در ارزش را نشان می‌دهد.