بازار به خواب زمستانی رفت

به گزارشافکارخبر، این روزها الگوی خرید مردم تغییر کرده و بازار را تحت تاثیر قرار داده است.


بعد از جمع بندی مذاکرات هسته ای بسیاری از مردم به انتظار کاهش قیمت کالاها از جمله خودرو و کالاهای اساسی نشستند و دست از خرید برداشتند همین امر موجب رکود بازار شد و تولیدکنندگان برای جبران هزینه های خود اقدام به فروش فوق العاده و حتی تخفیف های وی‍ژه تا ۵۰ درصد کردند.


اما این راهکار نیز نتوانست رونق را به بازار برگرداند و به گفته اکثر تولیدکنندگان وکسبه بازار به خواب زمستانی رفته و قصد ندارد به این زودی از خواب بیدار شود.


بر اساس این گزارش؛ اکثر تولیدکنندگان برای فروش اجناس خود قیمت ها را کاهش داده و در اقدامی جدید با پرداخت هزینه یک محصول دو تا از آن کالا را به مشتری عرضه می کنند تا بلکه از حجم تولیدات خود در انبارها کم کنند اما در این بین مردم همچنان در خرید دست به عصا حرکت کرده و تنها به تهیه روزانه اقلام مورد نیاز خود می پردازند و همین امر موجب رکود شدید دربازار شده است.


علی اصغر ملکی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به ثبات قیمت گوشت در بازار گفت: عرضه دام کمی کاهش یافته اما کمبود تقاضا موجب شده تا قیمت گوشت افزایش نیابد.


همچنین مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به نوسان قیمت مرغ در بازار به باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و در ابتدا و انتهای هفته که تقاضا بیشتر است قیمت مرغ افزایش میابد اما در اواسط هفته قیمت مرغ کمی کاهش میابد.


محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز با شاره به ثبات قیمت مواد غذایی به باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت اکثر موادغذایی به جز چند مورد ثابت مانده و تغییری نکرده است.


آقاطاهر با اشاره به رکود در بازار گفت: مردم انتظار دارند پس از رفع تحریم‌ها، قیمت‌ها کاهش بیابد که البته انتظار به جایی است.


وی به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به اینکه پس از رفع تحریم‌ها، کرایه کشتی و هزینه بیمه‌ها کاهش می‌یابد، پیش بینی می‌کنیم قیمت موادغذایی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش بیابد.

همچنین صدقی نهاد شیرازی نایب رییس اتحادیه لوازم التحریر با اشاره به وضعیت بازار در آستانه مهرماه گفت: قیمت لوازم التحریر در سال جاری افزایش نیافته و در برخی اقلام هم شاهد کاهش قیمت بودیم.


بر اساس این گزارش؛ این طور که به نظر می رسد الگوی خرید مردم متفاوت شده وبه اندازه نیاز خود خرید می کنند حتی برخی از فروشگاه ها در ساعاتی از شبانه روز مانند اواخر شب کالای خود را با تخفیف بیشتر عرضه می کنند و جالب اینکه مردم نیز این ساعات را برای دریافت تخفیف بیشتر برای خرید انتخاب می کنند.

به هرحال این روزها بازار در کنار اقتصاد در حال دگرگونی است و قابل پیش بینی نیست.