دومینو افزایش قیمت‌ها به آب هم رسید

به گزارشافکارخبر، اصلاح تعرفه‌ها سو‍‍ژه‌ای است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پا به عرصه اقتصادی گشود و طی مدت اجرای این قانون، اقلام مختلفی شاهد تغییر قیمت بوده‌اند، در این میان صحبت از اصلاح تعرفه‌های آب و برق نیز نقل محافل کار‌شناسان و مسئولان انرژی بوده و این افراد در انتظار رسیدن دومینو افزایش قیمت‌ها به آب و برق بودند.


آب به عنوان اصلی‌ترین مولفه زیرساختی برای توسعه هر کشور به حساب می‌آید و مسئولان امر قیمت پایین تعرفه آب را دلیلی برای عقب ماندگی صنعت آب و فاضلاب کشور می‌دانند و معتقدند در صورت استقلال کامل، شاهد شرایط بهتری برای این صنعت خواهیم بود، از همین رو به دنبال اصلاح قیمت بوده تا با ایجاد تعادل در هزینه‌ها و درآمد‌ها به توسعه پایدار برسیم.


وزارت نیرو مدعی است وظیفه خطیر افزایش قیمت تعرفه‌ها بر عهده شورای اقتصاد بوده و با مصوبه این شورا و نظارت مستقیم ریاست جمهوری تغییر قیمت رخ خواهد داد از همین رو از تابستان سال گذشته این وزارتخانه پیشنهاد افزایش تعرفه آب مشترکین پرمصرف را با هدف تغییر الگوی مصرف و بهبود صنعت آب و فاضلاب ارائه داده است.

با شروع تابستان و گرم شدن بازار مصرف آب، افزایش قیمت را از معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب جویا شدیم که به گفته رحیم می‌دانی از اردیبهشت امسال منتظر تصمیم شورای اقتصاد در این باره بوده‌ایم که با پشت سر گذاشتن ۴ ماه انتظار، در اواسط شهریور ماه شورای اقتصاد خبر از تغییر تعرفه آب را اعلام کرد.

علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصاد در این باره اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود.»

بر اساس آخرین قیمت‌ اعلامی از سوی وزارت نیرو در حال حاضر مشترکینی که بین ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب آب مصرف می‌کنند هزینه‌ای معادل بر ۵۳۶.۲ ریال، مشترکینی که بین ۴۰ تا ۵۰ متر مکعب آب مصرف می‌کنند هزینه‌ای معادل ۴۲۸۹.۸ ریال است.

پیشنهاد وزارت نیرو برای تغییر قیمت در محدوده مصرف تا ۲۰ متر مکعب تعرفه مشخص، پس از آن مشترکانی که بین ۲۰ مترمکعب تا ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، محاسبه تعرفه آن‌ها به صورت پلکانی و برای مشترکینی که بیش از ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند قیمت تمام شده آب به میزان ۱۲۰۰۰ ریال لحاظ شود.

امید است با اصلاح قیمت آب بتوانیم عقب ماندگی این صنعت، توسعه فاضلاب سراسری پس از صرف ۱۵ سال زمان، تغییر الگوی مصرف مشترکین پرمصرف، سرمایه گذاری برای کاهش تلفات آب و ارج نهادن به این ماده ارزشمند و حیاتی را به دنبال داشته باشیم.