جزئیات سقوط آزاد مصرف سوخت ایران

به گزارشافکارخبر، سیدناصر سجادی درباره آخرین وضعیت مصرف انواع فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بر خلاف بنزین مصرف سایر فرآورده‌های اصلی نفتی همچون گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع رشدی منفی داشته اند.


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۷۲.۷ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مصرف روزانه این فرآورده استراتژیک نفتی حدود ۷۰.۷ میلیون لیتر در روز بوده است.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با ورود به نیمه دوم سال رشد مصرف بنزین کشور روندی نزولی به خود می‌گیرد، اظهار داشت: از یک سو با به پایان رسیدن فصل تابستان و کاهش مسافرت‌های برون شهری و از طرف دیگر پایان دوره مصرف سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های سوخت، رشد مصرف این محصول پرطرفدار نفتی کاهش می یابد.


سجادی با یادآوری اینکه پس از آزادسازی قیمت‌ها و عرضه بنزین آزاد رشد مصرف این فرآورده نفتی در شهرها و استان‌های مرزی کشور کاهش یافته است، بیان کرد: براساس آمارهای موجود رشد مصرف بنزین در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کاهش قابل توجه‌ای همراه شده است.


وی در ادامه با یادآوری اینکه بر خلاف بنزین، رشد مصرف گازوئیل از ابتدای سال‌جاری کشور منفی شده است، اظهارداشت: از این رو در طول این مدت، به طور متوسط روزانه ۸۲.۹ میلیون لیتر گازوئیل در ایران مصرف شده که این میزان ۱۷.۷ میلیون لیتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۳.۵ میلیارد لیتر گازوئیل کمتری در کشور مصرف شده است، گفت: در بخش نفت کوره هم مصرف این فرآورده نفتی با کاهشی ۳۲ درصدی به ۲۴.۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین روزانه ۱۱.۶ میلیون لیتر و در مجموع ۲.۳ میلیارد لیتر نفت کوره کمتری در کشور مورد استفاده قرار داده است، تاکید کرد: متوسط مصرف گاز مایع ایران هم در این مدت با نزدیک به یک درصد کاهش از ۵۵۰۵ تن سال گذشته به ۵۴۸۱ تن در سال جاری رسیده است.

وی از کاهش ۲۴ تنی مصرف روزانه گاز مایع در کشور خبر داد و افزود: متوسط مصرف نفت سفید هم با کاهشی ۱۷ درصدی به ۴.۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و در مجموع در این حوزه هم کاهشی حدود ۲۰۰ میلیون لیتری داشته ایم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع به دلیل افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها، در مجموع حدود ۶ میلیارد لیتر سوخت مایع کمتری در کشور مصرف شده است.