پیوند کرسنتی‌ها با ۵/۳ میلیارد دلار گمشده

به گزارشافکارخبر، چندی پیش بود که موضوع بابک زنجانی دوم راهی رسانه‌ها شد و بدهی ۵/۳ میلیارد دلاری یک شرکت اماراتی به شرکت ملی نفت عیان شد؛ «م. س» که به عنوان پشت پرده فروش محموله‌های نفتی به امارات شناخته می‌شود همچنان سکوت کرده و وزیر نفت هم می‌گوید جای این پول امن است. ۵/۳ میلیارد دلاری که پیش از دریافت آن تبدیل به ریال و به اقتصاد ایران تزریق شده است حاشیه‌های فراوانی را به پا کرده است. نکته قابل تأمل در این پرونده، نقش آفرینی یک دلال نام آشنای نفتی به نام همایون انصاری است؛ دلالی که رابطه ویژه‌ای با شرکت اینوک امارات و کرسنت دارد. شرکت اینوک همان شرکتی است که محموله‌های نفتی را از ایران گرفته است و با نقش آفرینی همکار انصاری، قصد پرداخت طلب نفتی ایران را ندارد. نام همایون انصاری زمانی زنده شد که ماجرای دکل ۸۷ میلیون دلاری به تیتر اصلی رسانه‌ها تبدیل شد در حالی که حجم فعالیت این دلال و شرکای آنها در بخش نفت ایران بسیار گسترده‌تر از فروش یک دکل به شرکت تأسیسات دریایی بوده است، چنانکه این دلال‌ها تلاش می‌کرده‌اند با به دست گرفتن انحصار تأمین دکل حفاری، تعداد زیادی دکل حفاری خشکی و دریایی را به قیمت‌های گزاف به شرکت‌های ایرانی بفروشند و در موارد زیادی هم در این امر موفق بوده‌اند.

در این راستا یکی از این دلالان یعنی رضا طباطبایی، یک قرارداد انحصاری با یک شرکت چینی که سازنده اصلی دکل‌های حفاری در چین محسوب می‌شود برای تأمین دکل‌های حفاری در خاورمیانه را به دست آورده است که این قرارداد تنها در شرایطی معتبر است که طباطبایی بتواند درمدت مشخصی میزان فروش دکل در این منطقه را به ۱/۵ میلیارد دلار برساند. دو دلال مشهور دکل‌های نفتی که یکی از آنها در خارج از ایران اقامت دارد و دیگری که مشاور مدیرعامل سابق تأسیسات دریایی بوده و بازداشت شده است، قرارداد مهمی را در هتل ARTS بارسلون اسپانیا با یک دلال مشهور و شناخته شده به نام مهرداد انصاری شیرازی برای مدیریت تعداد زیادی از دکل‌های خشکی و دریایی در ایران منعقد کرده‌اند.


نکته جالب اینجاست که در این سند، علاوه بر مدیریت دکل‌های حفاری ایرانی، به پیگیری پروژه‌های مربوط به شرکت «اینوک» امارات هم اشاره شده است. شرکت اینوک همان شرکتی است که به گفته اکبر سهیلی‌پور رئیس سازمان حسابرسی ۵/۳ میلیارد دلار بابت خریداری میعانات گازی به شرکت ملی نفت ایران بدهی دارد. این بدهی، در واقع همان بدهی مشهور م. س. به شرکت ملی نفت است که بعضی رسانه‌ها از آن به عنوان بابک زنجانی دوم یاد کرده بودند. سهیلی پور در این باره گفته است: «مدیران این شرکت اماراتی مطرح می‌کنند به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند بدهی ایران را پرداخت کنند و بدهی فقط پس از رفع تحریم‎ها به ایران بازخواهد گشت.»


پرداخت ریال برای دلاری که در هواست
پیش از این دولت در دو نوبت به دلیل اعتماد به واریز قطعی این پول به حساب بانک مرکزی به ترتیب ۴/۱ و ۲/۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای استفاده در مصارف جاری خود برداشت کرده و به جای آن ریال چاپ کرد اما پس از آنکه مشخص شد این پول واریز نخواهد شد این برداشت از صندوق توسعه ملی تبدیل به برداشت از ذخایر بانک مرکزی شد.

شرکت اینوک علاوه بر این در موضوع سوآپ نفت در ایران نیز فعالیت می‌کرده است و حتی در مقطعی به دلیل اینکه ایران برای ادامه فعالیت سوآپ شروط جدیدی وضع کرد(و به غلط قطع سوآپ نامیده شد) از ایران شکایت کرد که البته این شکایت به جایی نرسید. مهرداد(همایون) انصاری شیرازی که گفته می‌شود یکی از بستگان هوشنگ انصاری شیرازی وزیر اقتصاد و مدیرعامل شرکت ملی نفت زمان شاه و میلیاردر فعلی است، یکی از دلالان مشهور اسلحه بوده است. به گونه‌ای که سابقه بازداشت در رابطه با یکی از معاملات اسلحه را نیز در کارنامه دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از سال ۶۵ به این بازداشت اشاره کرده و درباره آن نوشته است: «آقای میر عماد دادستان تهران اطلاع داد که رد پای[همایون] انصاری[شیرازی] متهم را در منزل[مصطفی] کفاش زاده پیدا کرده‌اند. آقای[محمد علی] انصاری از بیت[امام] آمد و از رفتن مأموران به خانه یکی از خدمتگزاران بیت شکوه کرد و گفت انصاری[شیرازی] را در منزل یکی از آنها گرفته‌اند.»

ظاهراً وی به اخذ رشوه از کمپانی نوریکو در خرید توپ‌های اتریشی ۱۵۵ متهم شده است. ردپای همایون انصاری که مانند بسیاری از دلالان نفتی و غیر نفتی ایرانی در امارات زندگی می‌کند در بسیاری از معاملات و قراردادهای شبهه‌ناک و محل بحثدیگر هم دیده می‌شود. روزنامه کیهان در ۱۹ شهریور ۸۷ با افشای سفر مدیرعامل شرکت کرسنت به تهران برای احیای قرارداد خرید گاز این شرکت از ایران و نقش وزیر کشور وقت در مذاکره با وی نوشت: «رابط اصلی در این ماجرا شخصی به‌نام «همایون انصاری شیرازی» است که مدت‌ها ساکن لندن بود و اکنون به امارات نقل مکان کرده است. این شخص به زد و بند، فساد مالی و فعالیت‌های سیاسی علیه ایران اسلامی معروف است.» ماجرای انصاری شیرازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. بعضی مدیران نفتی می‌گویند وی نفوذ بی‌نظیری در معاملات خارجی نفتی ایران دارد و در اغلب معاملات نفتی ایران از خرید دکل گرفته تا قراردادهای توسعه میادین یا صادرات گاز می‌توان نشانی از او یافت.

انصاری و کرسنت
در ماجرای فروش گاز ایران به امارات که از طریق شرکت کرسنت صورت می‌گرفت شخصی به نام همایون انصاری شیرازی دلالی آن را بر عهده داشت که وی از کسانی است که با برقراری ارتباط‌های گسترده رشوه‌های میلیاردی برای منعقد شدن این قرارداد رد و بدل کرده بود. اما با توقف این قرارداد، برخی از افراد و شخصیت‌های سیاسی با استفاده از ارتباطی که با انصاری دارند قصد بهره‌برداری‌های خاص سیاسی دارند چراکه انصاری که از سرمایه‌داران بزرگ دوبی و از شرکای شیخ محمد حاکم دوبی به شمار می‌رود سابقه فعالیت‌های سیاسی گسترده علیه نظام اسلامی را در کارنامه خود دارد و همین سابقه، سبب شده تا از او و دارایی‌اش برای برهم زدن معادلات سیاسی کشور استفاده شود. نکته شنیدنی اینکه چند ماه پیش و همزمان با تعلیق دوباره قرارداد کرسنت فرزند یکی از شخصیت‌های سیاسی که به همراه خانواده‌اش دستی در معاملات میلیاردی دارد با سفر به دوبی به دفتر انصاری رفته و از وی به دلیل بدرفتاری! صورت گرفته عذرخواهی می‌کند.