آغاز آزمایشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن

به گزارش افکارخبر، مرکز آمار ایران اعلام کرد: آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۴ از روز سه شنبه ۲۱ مهر ماه آغاز و تا چهارم آذر ماه ادامه خواهد داشت. این آزمایش در همه استان‌ها اما به صورت محدود و به دو شیوه اینترنتی و همچنین از طریق مراجعه حضوری و با ستفاده از تبلت اجرا خواهد شد.

هدف اصلی آزمایش سرشماری کاهش خطا و شناخت مشکلات احتمالی در سرشماری اصلی و پیدا کردن نقاط ضعف و شناخت مشکلات اجرایی و فنی و رفع نواقص احتمالی موجود در سرشماری اصلی است. در آزمایش سرشماری معمولاً مناطق محدودی در کشور انتخاب می‌شود تا با اجرای سرشماری در فضای کاملاً واقعی و عینی بتوان به مشکلات اجرایی و فنی پی برد و نواقص موجود را برطرف کرد.

حوزه‌های مورد آزمایش در این سرشماری عبارتند از: شهرستان میناب در استان هرمزگان، شهرستان دهلران در استان ایلام، شهرستان بندر ترکمن در استان گلستان، شهرستان آبیک دراستان قزوین و یکک حوزه ۱۲۰۰ خانواری در سایر استان‌های کشور. همچنین در شهر تهران، آزمایش سرشماری به روش اینترنتی صرفا در منطقه ۳ شهرداری، اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است در شهرستان‌های میناب، دهلران، ‌ بندر ترکمن و آبیک و همچنین منطقه ۳ شهرداری تهران، سرشماری آزمایشی به روش اینترنتی از ۲۱ / ۷ / ۹۴ الی ۴/۹ / ۹۴ و حضوری از ۴ / ۸ / ۹۴ الی ۴ / ۹ / ۹۴ اجرا خواهد شد.

در شیوه اینترنتی، سرپرست یا مطلع‌ترین عضو خانوار با مراجعه به اینترنت فرم سرشماری را باید تکمیل کند. تکمیل فرم‌های سرشماری از طریق اینترنت و بدون مراجعه مامور سرشماری، گامی بزرگ در راه کاهش هزینه‌های کشور است. چرا که نیازی به مراجعه مامور سرشماری به خانوار نیست وخانوارها خود اقدام به پر کردن فرم‌ها می‌نمایند.

مرکز آمار ایران نیز به منظور قدردانی از همکاری کسانی که اطلاعات خانوار خود را به صورت اینترنتی در سامانه سرشماری ثبت می‌کنند، جوایز ارزنده ای در نظر گرفته است که به قید قرعه اهدا خواهد شد. مراجعه حضوری نیز به این معنی است که ماموران سرشماری به جای استفاده از فرم‌های کاغذی، با استفاده از تبلت به خانوارها مراجعه و به جمع‌آوری اطلاعات خواهند پرداخت. استفاده از تبلت به جای فرم‌های کاغذی و همچنین سرشماری اینترنتی برای اولین بار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن استفاده می‌شود.

گفتني است سرشماري عمومي نفوس و مسكن ۱۳۹۵، هشتمين سرشماري نفوس و مسكن كشور است كه سال آينده در كشور اجرا خواهد شد و اجراي آزمايشي آن امسال اجرا مي شود.