امرخیری که پشت در بانک معطل ماند

به گزارشافکارخبر، جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان لرستان شامگاه یکشنبه در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد تا در این جلسه موضوعاتی مانند میزان سرمایه گذاری بانکهای دولتی و خصوصی در حوزه اشتغال، روند پرداخت تسهیلات ازدواج و … مطرح شود.

بنابر این گزارش یکی از دستور کارهای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان موضوع میزان سرمایه گذاری بانکهای دولتی و خصوصی لرستان در حوزه اشتغال بود تا علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گزارشی از عملکرد بانکهای استان در این زمینه ارائه دهد.

وقتی سرمایه گذاری برخی بانکهای خصوصی لرستان در حوزه اشتغال صفر می شود

وی در این جلسه سهم بانک کشاورزی لرستان در زمینه سرمایه گذاری در حوزه اشتغال استان را ۹۸۷ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: همچنین سهم بانک ملی استان ۵۵۰ میلیارد ریال، ملت ۴۴۵ میلیارد ریال، توسعه تعاون ۲۸۲ میلیارد ریال و صادرات نیز ۲۱۳ میلیارد ریال بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین سهم سرمایه گذاری بانک صنعت، معدن و تجارت در این حوزه اشتغال لرستان را ۱۷۱ میلیارد ریال، حکمت ایرانیان ۱۳۱ میلیارد ریال و تجارت را ۱۱۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: همچنین سهم بانک رفاه در این زمینه ۶۹ میلیارد ریال، سپه ۶۷ میلیارد ریال، قوامین ۴۰ میلیارد ریال، پارسیان ۳۶ میلیارد ریال و قرض الحسنه رسالت نیز هشت میلیارد ریال بوده است.

آشتاب با انتقاد از همکاری نکردن برخی بانکهای خصوصی لرستان در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه اشتغال استان عنوان کرد: برخی بانکهای خصوصی استان میزان سرمایه گذاریشان در این حوزه صفر بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع بانکهای دولتی لرستان بیش از دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال لرستان سرمایه گذاری کرده اند گفت: این در حالیست که بانکهای خصوصی تنها ۲۰۸ میلیارد ریال در این زمینه سهیم بوده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه هزار و ۵۷ میلیارد از سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی بانکها در حوزه اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی استان بوده است گفت: همچنین ۹۰۱ میلیارد ریال مربوط به بخش خدمات، ۸۶۷ میلیارد ریال بخش صنعت و ۲۸۲ میلیارد ریال در بخش تعاون سرمایه گذاری صورت گرفته است.

آشتاب تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری منجر به ایجاد پنج هزار و ۴۱۶ فرصت شغلی در بخش خدمات استان، چهار هزار و ۶۴۳ فرصت در بخس کشاورزی، هزار و ۹۵ فرصت در بخش تعاون و ۶۳۸ فرصت شغلی نیز در بخش صنعت شده است.

معرفی «شیخ الشیوخ» بانکهای لرستان

این سخنان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان منجر به واکنش استاندار لرستان و سوال در رابطه با میزان سپرده گذاری مردم در بانکهای خصوصی استان شد و از مدیر عامل بانک ملی استان که تازه در سمت خود منصوب شده خواست در این زمینه توضیحات لازم را بدهد.

هوشنگ بازوند از بیژن بیرانوند مقدم خواست تا به عنوان «شیخ الشیوخ» بانکهای لرستان بایستد تا حاضران در جلسه با چهره وی بیشتر آشنا شوند و در این رابطه سخنان خود را ارائه دهد.

بیرانوند مقدم که بعد از بازنشسته شدن غلامرضا ساکی به عنوان مدیر عامل بانک ملی استان لرستان منصوب شده طی سخنانی در این رابطه با تاکید بر لزوم همکاری بانکهای استان در زمینه سرمایه گذاری در حوزه اشتغال و توسعه اظهار داشت: بانک ملی استان لرستان طی شش ماه نخست امسال تنها در یک مورد اقدام به پرداخت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کرده و این امر نشان دهنده همکاری مطلوب این بانک در این زمینه است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری سایر بانکهای استان به خصوص بانکهای خصوصی لرستان در زمینه سرمایه گذاری در حوزه اشتغال استان عنوان کرد: آمار تسهیلات پرداختی بانکهای خصوصی لرستان در این رابطه نگران کننده بوده و باید این بانکها همکاری بیشتری در این حوزه داشته باشند.

مدیر عامل بانک ملی لرستان با تاکید بر اینکه البته منابع برخی بانکها شاید کم باشد تصریح کرد: با این وجود باید نهایت همکاری در این زمینه از سوی بانکهای خصوصی استان صورت گیرد.

امر خیری که پشت در بانکها معطل ماند

بیرانوند مقدم البته در بخش دیگری از سخنان خود از روند پرداخت تسهیلات ازدواج در لرستان ابراز نگرانی کرد تا بگوید: متاسفانه سهم پرداختی بانکهای استان در این رابطه خیلی کم بوده و این امر جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه جوانان در ابتدای زندگی خود انتظار حمایت دارند عنوان کرد: این در حالیست که به دلیل همکاری نکردن برخی بانکها، بانک ملی استان خود به تنهایی بیش از ۵۰ درصد سهمیه مصوب تسهیلات پرداختی ازدواج در استان را پرداخت کرده است.

مدیر عامل بانک ملی لرستان با بیان اینکه خیلی از بانکهای استان حتی یک مورد هم در این زمینه پرداختی نداشته اند عنوان کرد: از مجموع هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان تسهیلات ازدواجی که استان به تصویب رسیده تنها ۲۲۴ میلیارد تومان آن از سوی بانکها پرداخت شده است.