مردم به دنبال گشایش اقتصادی خودرو نمی‌خرند

به گزارشافکارخبر،همایون دارابی کارشناس اقتصادی یکی از علل کاهش تقاضا در صنعت خودرو را انتظار مردم از لغو تحریم‌ها دانست و گفت: مردم به دنبال گشایش اقتصادی در آینده هستند به امید کاهش قیمت دلار و ورود خودروهای خارجی وارد بازار معامله نمی‌شوند.

وی همچنین معتقد است به علت رکود اقتصادی، مردم خریدهای سنگینی مانند مسکن و خودرو و … را به تعویق می‌اندازند و مبلغ آن را در بانک سپرده‌گذاری کرده تا بخشی از کاهش درآمد خود را جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از علل کاهش‌ تقاضارا دلزدگی و نارضایتی مصرف کننده‌ها دانست و گفت: در طی سال‌های اخیر، صنعت خودرو به علت کیفیت پایین، ‌قیمت بالا و استفاده از مدل‌های قدیمی نارضایتی مشتری را به دنبال داشته است.

دارابی با ذکر این نکته که دولت باید از طریق سود بانکی به خودروسازان کمک کند و وام‌هایی با سود پایین در اختیار آنها قرار دهد گفت: با توجه به اینکه سود سپرده‌های بانکی بالا رفته و بانک‌ها هم سود تسهیلات خود را بالا برده‌اند، تولید‌کننده‌ها مجبورند که وام‌هایی با نرخ حدود ۲۸ درصد دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هزینه این صنعت بالاست و مبلغ بسیار کمی برای سهام‌دارها باقی می‌ماند بیان کرد: درآمد ایران خودرو ۲ میلیارد و هشتصد میلیون تومان است اما حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان هزینه مالی – اداری پرداخت می‌کند.

دارابی در پایان خروج از رکود را هم برای ایجاد شرایط مطلوب صنعت خودروسازی دخیل دانست.