خودنمایی صنایع دستی خارجی در بازار

به گزارش افکارخبر، این روزها در گوشه و کنارشهر و کشور شاهد خودنمایی انواع صنایع دستی هندی و تایلندی و چینی هستیم، کالاهایی که به لطف واردات بی رویه مهمان خانه های ایرانی شده است.

با گشتی در بازار و مغازه های سطح شهر به خوبی دیده می شود که صنایع دستی خارجی از لوستر تا سبد و لیوان به قیمت کاملا مناسب در کشوربه وفور یافت می شوددر حالی که برای تهیه یک قلم کالا از صنایع دستی ایرانی باید هزینه چند برابری را پرداخت.

در حالیکه اقتصاد ایران در حال رنگ عوض کردن است مسئولان مدام دم از جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی می زنند و اضهار نگرانی می کنند که نکند ایران به بهشت واردا تبدیل شود غافل از این که در سال های گذشته ایران رد ایجاد شغل برای کارگران هندی و چینی و تایلندی بسیار موفق عمل کرده و آمار واردات نیز بهدرستی این امر را تایید می کند.

بر اساس آمار گمرک در نیمه نخست سال جاری ۲۲۱ تن مصنوعات حصیربافی یا سبد بافی به ارزش ۴۲۹ هزار و ۹۰۴ دلار به کشور وارد شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۶۰.۸۹ درصد و از نظر ارزشی ۶۰.۴۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

البته در سال ۹۳ نیز واردات این کالا روند رو به رشدی را تجربه کرده و ۴۱۹ تن مصنوعات حصیربافی یا سبد بافی به ارزش ۷۱۴ هزار و ۲۳۱ دلار به کشور وارد شد و واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۹.۹۷ درصد و از نظر ارزی ۵۲.۹۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

این گزارش می افزاید در مدت یاد شده چین، امارات متحده عربی، هند، ویتنام وترکیه از جمله کشورهای صادرکننده مصنوعات حصیربافی به ایران هستند.

اگرچه به گفته مسئولان نمیتوان دور کشور را دیوار کشید و ناچار از واردات کالا به کشور هستیم اما باید واردات به نحوی مدیریت شود و یا دیوار تعرفه برای برخی از کالاهایی که کشور در تولید آن توانمند است به حدی بالا رود که وادرات و فروش این اقلام در کشور صرفه نداشته باشد.

همچنین در جایی که اشتغال در کشور حال و روز خوبی ندارد می توان با رونق تولید صنایع دستی تا حدی در حل این مشکل کمک کرد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.