تولید خودرو ۶۰ درصد کاهش یافت

به گزارش افکارخبر، براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در کشور در شهریور ماه امسال با افت ۴۷.۶ درصدی از ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه کاهش یافت، اکنون این رقم به ۴۷ هزار دستگاه در مهر ماه رسیده است به عبارتی دیگر تولید خودرو از شهریور ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که کمپین «نه به خرید خودروی صفر» در سال جاری به منظور گران فروشی و محصولات بی کیفیت خودروهای داخلی جان گرفت و به دنبال همین امر اکنون شاهد افت ۶۰ درصدی تولید خودرو هستیم.

البته مسئولان خودروسازان پر شدن انبارها از خودرو را تکذیب می کنند و از سوی دیگر دولت با وام ۲۵ میلیون تومانی تلاش دارد تا این کاهش محسوس تولید خودرو را جبران کند.

البته چندی پیش محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم فروش خودروهای داخل گفت: هم اینک مردم برای خرید خودرو داخلی مرددند و منتظر وضعیت بازار خودرو پس از اجرای برجام هستند.

در ادامه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: طی ۷ ماهه گذشته امسال به تعداد ۳۸ هزارو ۲۳۹ دستگاه وانت؛ ۳۱۸ دستگاه مینی بوس؛ ۳۷۶ دستگاه اتو بوس و ۶ هزارو ۳۰۷ دستگاه کامیون تولید شده است. در هفت ماهه نخست سال جاری، ۵۰۳هزارو ۲۲۱دستگاه خودروهای سواری تولید شد.

این گزارش حاکیست؛ در مهر ماه امسال نیز به تعداد ۴۷هزارو ۴۶دستگاه انواع خودرو و به تعداد ۴۲ هزارو ۸۱۰دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

همچنین در مهر ماه امسال؛ وانت به تعداد ۳هزارو ۴۴۹دستگاه؛ مینی بوس به تعداد ۵۴ دستگاه؛ اتوبوس به تعداد ۵۰ دستگاه و کامیون به تعداد ۶۸۳ دستگاه تولید شده بود.

گفتنی است؛ طی ۶ماهه نخست امسال به تعداد ۳۴ هزارو ۷۳۰ دستگاه وانت؛ ۲۶۴ دستگاه مینی بوس؛ ۲۹۴ دستگاه اتوبوس و ۵ هزارو ۶۲۴ دستگاه کامیون تولید شده است.

در شهریور ماه امسال نیز به تعداد ۶۰ هزارو ۵۳۳دستگاه انواع خودرو و به تعداد ۵۴ هزارو ۵۰۳ دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

همچنین در شهریور ماه امسال؛ وانت به تعداد ۵ هزارو ۱۳۴ دستگاه؛ مینی بوس به تعداد ۵۰ دستگاه؛ اتوبوس به تعداد ۲۳ دستگاه و کامیون به تعداد ۸۲۳ دستگاه تولید شده بود.

اسامی خودروهایی که مردم با وام ۲۵میلیونی باید بخرند
ایران خودرو نام خودروهای مشمول وام ۲۵میلیون تومانی را اعلام کرد. سبد محصولات ایران خودرو در تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو شامل خانواده سمند، خانواده ۲۰۶، پژو پارس، پژو ۴۰۵، تندر دستی، تندر اتوماتیک، وانت آریسان، تندر پیکاپ، رانا و دنا است.

گفتنی است اقساط تسهیلات خرید خودرو با نرخ سود ۱۶ درصد حداکثر ۷۰۸ هزار تومان و با نرخ سود ۱۲ درصد، ۶۵۸ هزار تومان خواهد بود، دوره بازپرداخت وام خودرو با توافق دو طرف از ۴ تا ۷ سال است که اقساط پرداختی در دوره بازپرداخت ۴ ساله حداکثر ۷۰۸ هزار تومان و حداقل ۴۹۶ هزار تومان در طول ۷ سال است.

با وام ۲۵میلیون تومانی خودرو فقط می‌توان پراید خرید
سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان گفت: وام ۲۵میلیون تومانی خودرو که در در دومین بسته خروج اقتصاد کشور از رکود پیشنهاد شده کم است و نمی تواند منجر به خرید و فروش خودرو در بازار شود و فقط می توان با این وام پراید خرید. پرداخت وام ۲۵میلیون تومانی می تواند پاسخگوی خواسته متقاضیان برای خرید خودرو باشد؟ قطعا اینگونه نخواهد شد. نگاهی به قیمت خودروها نشان می دهد این حجم وام برای خرید خودرویی مثل پراید کافی است.

وام ۲۵ میلیونی بی فایده است
چندی غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره اینکه وام ۲۵ میلیونی برای خودروی بی کیفیت بی فایده است، گفت: خودروسازی های ایران اگر توان رقابت ندارند بهتر است تعطیل شوند. بنده با طرح پرداخت تسهیلات خودرو برای تقویت صنعت خودرو موافق نیستم چرا که در حال حاضر کیفیت خودرو پایین است. خودروسازان باید به فکر ارتقای کیفیت محصولات باشند تا اینکه در بازار جهانی رقابت کنند نه آنکه به طور مداوم با دریافت یارانه یا تسهیلات خرید خودرو با وضعیت کنونی حمایت شوند. این نوع تسهیلات به مثابه یک مسکن موقتی می ماند و به نفع اقتصاد کشور نیست.