۷ کشته صنعت نفت در سال ۹۴

به گزارشافکارخبر، سید محمد پورراکی با اظهار اینکه در گذشته حوادثدر صنعت نفت پیگیری نمی‌شد، از تشکیل کارگروه بررسی، تحقیقات و پیگیری حوادثدر صنعت نفت خبر داد و گفت: این کارگروه حوادثهفت سال گذشتهِ در چهار شرکت اصلی وزارت نفت را بررسی خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در صورت رخداد هرگونه حادثه این موضوع به وزارت نفت اعلام می‌شود تا در اولین فرصت گزارش اولیه حادثه به وزیر نفت داده شود؛ طی ۱۷ مرحله آنالیز حادثه مقصر مشخص می‌شود؛ اگر فردِ مقصر از کارکنان رسمی باشد به کمیته تخلفات معرفی می‌شود و اگر از پیمانکاران باشد علاوه بر تذکر به مدیران شرکت، جلسات توجیهی برای آن برگزار می‌شود.

معاون ایمنی و آتش نشانی اداره کل اچ. اس. ای وزارت نفت در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از افرادی که به کمیته تخلفات معرفی شده‌اند، مقصر شناخته شده‌اند گفت: نتیجه رأی این کمیته به مدیران عامل شرکت‌ها اعلام می‌شود و ما از آن بی‌خبریم. اگر مدیرعامل هم در حادثه مقصر باشد این موضوع به معاون وزیر اطلاع داده می‌شود. در واقع نتیجه محرمانه است و به ما اعلام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که امسال در مقایسه با سال گذشته چه نفر در صنعت نفت در اثر حادثه فوت کرده‌اند گفت: معمولاً شرکت‌ها آمار کشته شده‌ها را اعلام نمی‌کنند. در شش ماه اول امسال ۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به شرکت‌های پیمانکار و ۱۵ درصد نیز از کارکنان رسمی بوده است. اما در کل طبق آنچه در رسانه‌ها منتشر شد حدود هفت نفر کشته شده است؛ پنج نفر در حوادثپالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و دو نفر هم در منطقه عسلویه فوت شدند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها انجام شده در هفت سال گذشته سه نوع حادثه بیشتر در صنعت نفت موجب مرگ افراد شده است؛ کار در ارتفاع، گاز گرفتگی بعد از ورود به مخازن و تصادفات. این سه حادثه درصد بالایی را دراین زمینه به خود اختصاص داده‌اند. برای کنترل این حوادثاگر امروز برنامه‌ریزی کنیم، حداقل دو سه سال دیگر نتیجه خواهیم گرفت.

وی با بیان این که در این زمینه نیازمند بازنگری دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از حادثه هستیم گفت: اکنون هشت دستورالعمل در این زمینه بازنگری شده است که از جمله آن می‌توان به دستورالعمل‌های ورود به مخازن، مجوز کار، اچ. اس. ای پیمانکاران اشاره کرد.

پورراکی یکی از برنامه‌های وزارت نفت برای کاهش حوادثدر صنت نفت را بازنگری دستورالعمل اچ. اس. ای پیمانکاران عنوان کرد و گفت: این دستورالعمل نزدیک به هشت سال بازنگری نشده بود و مشکلات حقوقی و قراردادی داشت. در حال حاضر منتظر ابلاغ این دستور العمل هستیم.

این مدیر اچ. اس. ای وزارت نفت از تشکیل کارگروه‌های متعدد در وزارت نفت خبر داد و گفت: برای پیشگری از حادثه در صنعت نفت تاکنون کارگروه آموزشی، توجیهی و تذکراتی، کارگروه حریق، کارگروه تخصصی آتش‌نشانی، کارگروهی متشکل از شرکت‌های دارای خطوط لوله، کارگروه آنالیز حوادث، کارگروه ویژه عسلویه، کارگروه ایمنی فرودگاه‌ها و کارگروه بازنگری دستورالعمل‌های ایجاد شده است.