پیشنهاد کاهش نرخ در قالب بسته سیاستی

 حسین عبده تبریزی در پاسخ به این سئوال که تمام سازندگان مسکن اعلام می‌کنند تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند ساخت و ساز رونق نمی‌گیرد، آیا وزیر راه و شهرسازی به عنوان یک عضو کابینه دولت با مسئولان بانک مرکزی و یا رئیس جمهور در این خصوص رایزنی می‌کند؟ گفت: وزیر راه و شهرسازی به عنوان یک گزینه کابینه در حال پیگیری این موضوع است که نرخ سود بانکی را از طریق شورای پول و اعتبار و از طریق یک پکیج و نه فقط به یک شکل موضوعی کاهش دهد.

وی توضیح داد: چرا که اگر نرخ سود بانکی به شکل موضوعی کاهش یابد، بانک‌ها پول‌ها را به شرکت‌های تابعه می‌دهند و آن وقت است که نظر ما تامین نمی‌شود، بنابراین باید این موضوع از طریق یک بسته و یک پکیج کلی پیگیری شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: آخوندی موافق کاهش نرخ سود بانکی است و تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش نیابد نه مسکن بلکه سایر بخش‌ها نیز در اقتصاد رونق نمی‌گیرد.

عبده تبریزی ادامه داد: دولت برای 400 هزار میلیارد تومان بدهی خود اگر بگوید وام 30 ساله می‌دهد تنها در سال اول باید 25 درصد سود بدهد که این سود عدد بزرگی در حدود 100 هزار میلیارد تومان خواهد شد که در حد بودجه جاری کشور است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی در پاسخ به این سئوال که شما عدد 20 میلیارد دلار خانه خالی از سکنه را اعلام کرده‌اید، این عدد را از کجا استخراج کرده‌اید؟ گفت: 2 سال پیش مرکز آمار اعلام کرده بود 1.6 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و سپس اعلام کرد 1.3 میلیون داریم که این عدد را بر متراژ متوسط کشور تقسیم کرده و این عدد بدست آمد.

وی افزود: در مورد واحدهایی که قبل از عمر مفید نیز تخریب می‌شوند عدد بالای 27 میلیارد دلار استخراج شده است که این هم مربوط به محاسبات 15 سال گذشته و مربوط به واحدهایی که زودتر از موعد مقرر تخریب شده‌اند به دست آمده است.

عبده تبریزی در پاسخ به این سئوال که نظرتان در مورد فروش تراکم توسط شهرداری‌ها چیست،گفت: اقتصاد یک جایی جلوی شما می‌ایستد، دائم به شهرداری ها می‌گوییم که تراکم نفروشید اما گوش نکردند اما اقتصاد الان جلوی آنها ایستاده است و می‌بینید خرید و فروش و ساخت و ساز جلوی آنها ایستاده است.

وی ادامه داد:اینکه شهرداری ها بگویند جلو جلو پول عوارض را واریز کنید و پول تراکم را بدهید که در فروردین ماه گران می‌شود، می‌بینید که این اتفاق نمی‌افتد و گران نمی‌شود، یعنی الان اقتصاد در تمام این حوزه‌ها جلوی این حرف‌ها ایستاده است.

وی افزود: ما سیاست را سخت می‌توانیم اجرا کنیم، نهایتاً همه چیز می‌ماند تا اینکه با اقتصاد تعیین تکلیف شود و این چیز بدی است.