به گزارش افکارخبر، در حالی که تجار در آستانه نشست اواخر هفته جاری اوپک همچنان محتاطانه معامله می‌کنند، و انتظار می‌رود که افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب تقویت ارزش دلار شود، قیمت نفت امروز دوشنبه با کاهش مواجه بود.

در حالی که هیچ نشانه‌ای از کاهش فزونی عرضه نفت دیده نمی‌شود و تقویت ارزش دلار موجب شده کالاهای ارزش گذاری شده با این ارز برای دارندگان سایر ارزها گرانتر شود، قیمت نفت در مسیر ثبت کاهش 10درصدی در ماه جاری میلادی قرار دارد.

ارزش دلار آمریکا امروز در برابر سبد ارزهای جهانی به رکورد جدیدی به عنوان بالاترین رقم 8 ماه و نیم اخیر دست یافت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه امروز با 25 سنت، معادل حدود نیم درصد کاهش به 44 دلار و 61 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 10 درصد کاهش داشت و به 41 دلار و 61 سنت رسید.

در حالی که اکثر تحلیلگران انتظار ندارند اوپک در نشست 4 دسامبر سقف تولید خود را تغییر دهد، آنها تصور می‌کنند که عربستان ممکن است اندکی به ایده همکاری با دیگر تولید کنندگان در زمینه اقدامات در راستای حمایت از قیمت‌ها نزدیک‌تر شود.

جاناتان بارات، تحلیلگر بازار نفت گفت، اوپک و روسیه ممکن است «نوعی تلاش هماهنگ شده برای کاهش تولید» صورت دهند.

وی افزود: «فزونی عرضه ادامه دارد، اما من احساس می‌کنم که با توجه به تغییر نرخ بهره در آمریکا که نشان دهنده تقاضای بیشتر خواهد بود، ممکن است این روند به‌سرعت به‌عکس شود».

دیروز الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا در تهران به خبرنگاران گفت، عربستان و قطر در حال بررسی پیشنهاد ونزوئلا در مورد قیمت متوازن 88 دلاری برای هر بشکه نفت هستند.

از زمانی که اوپک در تصمیمی تاریخی در سال گذشته تصمیم گرفت به‌جای حمایت از قیمت‌ها از سهم خود از بازار دفاع کند، قیمت نفت به کمتر از نصف کاهش یافته است.