به گزارش افکارخبر،   وزارت صنعت، معدن و تجارت در 3 ماه گذشته، آمار تولید و تجارت کشور را منتشر نکرده است. از زمستان سال گذشته مراکز آماری تلاش کردند انتشار آمار اقتصادی را به تاخیر بیندازند اما چرا؟ تا قبل از  زمستان 1393، دولت علاقه زیادی به بیان آمار و ارقام اقتصادی داشت؛ آن زمان آمارهای اقتصادی در وضع مطلوبی قرار داشت و دولتمردان هم در ارائه آمارهای اقتصادی تلاش داشتند اما از دی‌ماه پارسال، ‌اوضاع اقتصادی کشور تغییر کرد.

 

شاخص‌های اقتصادی در وضع نامطلوبی قرار گرفت و ارائه این آمار به جامعه، چندان به نفع دولت نبود. از همین‌رو دولتیان تصمیم گرفتند در اظهارنظرهای‌شان از بیان آمار و ارقام جدید، از وضع اقتصادی کشور اجتناب کنند. از جمله مراکزی که سیر رشد آمارهای اقتصادی را کند کرد، مرکز آمار بود.

 

این مرکز تصمیم گرفت برخی آمارهای اقتصادی کشور از جمله رشد اقتصادی را اعلام نکند. آنها در قبال رشد اقتصادی سال 93 سکوت کردند، در حالی که بانک مرکزی رشد اقتصادی این سال را اعلام کرد. سیر سکوت مرکز آمار ایران ادامه داشت تا اینکه چند هفته قبل مرکز آمار ایران تصمیم گرفت در قالب گزارش حساب‌های ملی فصلی، آمار رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 را اعلام کند! این گزارش انتقادات زیادی را از سوی اقتصاددانان به دنبال داشت اما نکته‌ای که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، یکی از نواقص مهم این گزارش است که اتفاقی نادر در نوع خودش به حساب می‌آید.

 

در این گزارش، عملکرد بخش صنعت کشور به عنوان یکی از بخش‌های اقتصاد ایران در 6 ماه نخست امسال بررسی شده است. مرکز آمار رشد گروه صنعت را در میان شاخص‌های مختلف اقتصادی 1/1- اعلام کرده است. این در حالی است وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاهی که باید آمار بخش تولید و صنعت کشور را اعلام کند، از تیرماه تاکنون آمارهای این بخش را اعلام نکرده است. بنابراین عادل آذر و مرکز آمار باید پاسخ دهند چگونه آمار بخش صنعت کشور را اعلام کرده‌اند؟ مگر مرکز آمار طبق قانون نباید آمارهای بخش‌های مختلف کشور مانند بخش صنعت را از دستگاه‌های مربوط بگیرد؟ ظاهرا مرکز آمار بدون گرفتن آمار بخش صنعت از وزارتخانه مربوطه درباره رشد این بخش در 6 ماه اول امسال اظهارنظر کرده که کاری چندان علمی و منطقی نیست.

در این میان نکته دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه پرداختن به آن ابعاد دیگری از ماجرای اعلام رشد اقتصادی 6 ماه اول امسال را روشن می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر همواره آمار و اطلاعات تولید و تجارت کشور را به طور مرتب اعلام می‌کرد اما این بار با گذشت 100 روز، از ارائه آمار تولید و تجارت کشور در تیرماه 1393، آمار و اطلاعات ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان را اعلام نکرده است. با این وجود این پرسش در ذهن فعالان اقتصادی و اذهان عمومی ایجاد می‌شود که چرا وزارت صنعت از تیرماه به بعد، آمار و ارقام بخش تولید و تجارت کشور را اعلام نمی‌کند؟ شاید مسؤولان وزارت صنعت مانند دیگر اعضای دولت یازدهم از زمانی که رکود در اوج خود قرار گرفت و آمارهای اقتصادی دیگر به نفع آنها نبود، تصمیم گرفته‌اند از ارائه آمارهای اقتصادی خودداری کنند.