به گزارش افکارخبر، لنیتا تویوکا وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند امروز در همایش  همکاریهای تجاری ایران و فنلاند با اعلام این مطلب اظهار کرد: امروز دوره تاریخی برای دو کشور است و ما ایران را از شرکای تجاری و سیاسی بزرگ خود می‌دانیم.

وی افزود: ما در خاورمیانه نیاز به همکاری و فعالیت بیشتر در تمام زمینه‌ها داریم که با ایجاد فرصت‌های تجاری بین ایران و اروپا امیدواریم تا صلح و ثبات پایدار در کل جهان مستقر شود. 

وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند ادامه داد: ایران در تاریخ خود جایگاه مرکزی در تجارت ما و سایر کشورها داشته است. این کشور در واقع پلی ارتباطی بین شرق و غرب با در نظر گرفتن جاده ابریشم بوده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با توافقات هسته‌ای زمینه افزایش همکاری‌ها میان ایران و ما و سایر کشورهای اروپایی باشیم. 

تویوکا اظهار امیدواری کرد که تحریم‌های علیه ایران در اوایل سال 2016 میلادی برداشته شود.

وی گفت: ما حداکثر تلاش خود را برای توسعه روابط و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به کار می‌گیریم و اعتقادداریم که این امر به نفع هر دو کشور است. 

وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند با اشاره به اینکه در هیئت تجاری فنلاند 100 نفر به ایران اعزام شده  اند گفت: این امر نشان دهنده علاقه ما به توسعه همکاری‌ها میان دو کشور است.

وی یادآور شد: ایرانی‌های مقیم فنلاند افراد بسیارشناخته شده‌ای هستند زیرا فرهنگ، ادبیات و تاریخ غنی دارند و ما خوشحالیم که ایران فنلاند را به عنوان شریک خود انتخاب کرده است.

این مقام مسئول فنلاندی گفت: اقلام تولیدی زیادی از ما مانند نوکیا و انیمیشن انگری‌برد در دنیا شناخته شده هستند و فنلاند می‌تواند فناوری بالای خود رادر اختیار ایران قراردهد.

وی با اشاره به اینکه فناوری‌های پاک در کشور فنلاند پیشرفته است، گفت: محیط زیست منطقه ما به حدی پاک بوده که بنده از آب دریاچه خانه خود آب می‌نوشم و ما علاقه‌مند به حفظ محیط زیست خود هستیم.

تویوکا با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده نزدیک ارتباط شمال و جنوب گسترش یابند، گفت: این امر شرایط ویژه‌ای برای ایران و صادرات این کشور خواهد داشت. 

وی افزود: در این سفر مدیران و فعالین بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله 3 بانک، محیط زیست، انواع تکنولوژی به ایران آمده‌اند تا زمینه توسعه همکاری‌ها افزایش یابند.

وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند در پایان گفت: نماینده‌‌های کمپانی معروف فنلاند به ایران آمده‌اند تا روابط دو جانبه شکل گیرد و امیدواریم که سمینار امروز منجر به آغاز و فصل جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور باشد.