توجیه ورود کالاهای خارجی به طرح خرید اعتباری

به گزارش افکارخبر، محمدباقر نوبخت صبح امروز در جلسه هفتگی با خبرنگاران درباره عدم ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس اظهار داشت: از 28 بند لایحه بودجه سال آینده 17 بند آن را تصویب کردیم و احتمالا تا جلسه یکشنبه هفته آینده نیز سایر بندها نیز به تصویب می‌رسد.

وی افزود: تصمیم داشتیم در 15 آذر ماه این لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم و فرصتی داشته باشیم که بخش‌های باقیمانده برنامه توسعه ششم را تهیه و بعد از چند هفته به مجلس ارائه کنیم اما عده‌ای زمزمه کردند که دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را رسیدگی کند که مجددا برای جلوگیری از به وجود آمدن این بحث‌ها و اینکه برنامه توسعه ششم باید از اسناد بالادستی تبعیت کند، همه کارشناسان سازمان مدیریت را بسیج کردیم تا این کار زودتر انجام شود و هر دو لایحه در یک زمان تقدیم مجلس شوند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنده از تاخیر 48 ساعته دولت در تقدیم لایحه بودجه 95 عذرخواهی می‌کنم و انشاءالله ظرف چند هفته آینده هر دو لایحه بودجه 95 و برنامه ششم را به نمایندگان تقدیم می‌کنیم.

وی درباره سه کارته شدن وزیر صنعت تصریح کرد: مجلس بر اساس وظایف خود سؤالاتی از وزرا مطرح می‌کند که اگر قانع نشود کارت زرد به وزیر داده می‌شود که در شرایط فعلی دو وزیر دولت سه کارته هستند، البته این مسئله به معنای استیضاح نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که گنجاندن خرید کالاهای خارجی در طرح کارت‌های اعتباری چه توجیهی دارد، گفت: در اینکه بانک مرکزی برای کارت‌های اعتباری امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی را گذاشته به این دلیل است که بر اساس توانایی پرداخت اقساط، صاحبان کارت که تا چند برابر درآمد هر ماه خود را هزینه می‌کنند و اقساطش را پرداخت می‌کند خودشان تصمیم بگیرند چه کالایی خریداری کنند.

وی افزود: در این طرح دارندگان کارت‌های اعتباری اقساط‌شان از حقوق‌شان کسر می‌شود که نمی‌توانیم به آنها بگوییم فقط حق دارید جنس داخلی بخرید. این کارت‌ها مانند حقوق افراد است که پیشاپیش به آنها داده شده است که ما مکانیزم سود 12 درصد برای کالاهای داخلی و سود 21 درصد برای کالاهای خارجی در نظر گرفتیم که این راهکار و مکانیزم برای هدایت صاحبان کارت در جهت خرید کالاهای داخلی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این را هم باید در نظر بگیریم که بخشی از کالاهای بازار و مورد نیاز ما از خارج تامین می‌شود و ما در تمام مسائل خودکفا نیستیم.