تراژدی غم‌انگیز برنج‌کاران

به گزارش افکارخبر،با وجود اینکه اعلام شده از واردات برنج جلوگیری می‌شود اما همچنان شاهد این هستیم که در رستوران‌ها برنج خارجی پخت می‌شود، حتی خانم‌های خانه‌دار نیز برای راحتی خود در میهمانی‌ها برنج خارجی استفاده می‌کنند که این موضوع کشت برنج را به نابودی می‌کشاند.

با وجود گذشت چند ماه از فصل برداشت هنوز برنج روی دست کشاورز مانده، در حالی‌که شاهد تبلیغات خوش آب و رنگ برنج خارجی هستیم که روز‌به‌روز بر طرفدارانش افزوده می‌شود، افرادی که حتی از مضرات مصرف آن غافل هستند.

* در گذشته برنج با قیمت‌های مختلف وجود داشت

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی شهرستان ساری در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه خرید برنج به توان معیشتی مردم بستگی دارد، اظهار کرد: در گذشته برنج با قیمت‌های مختلف وجود داشت تا برخی افراد که توان خرید برنج طارم را نداشتند، از پس خرید آن برآیند.

خسرو خلخالی بیان کرد: در حال حاضر برنج پرمحصول مدیریت شده که از مشکلات آن این است که نه‌تنها مردم توان خرید برنج طارم را ندارند، بلکه توان خرید لاشه برنج را نیز ندارند و مجبور هستند به برنج وارداتی روی آورند.

وی با اشاره به اینکه کشور پاکستان با مدیریت بر افزایش سطح کشت و کاهش مصرف برنج موفق شد صادرات داشته باشند، اضافه کرد: این در حالی است که مردم کشور ما به مصرف روزانه برنج عادت کردند و اگر در وعده ناهار برنج نداشته باشند، حتماً در وعده شام میل می‌کنند که باید مدیریت شود.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ساری افزود: باید کاشت محصولات استراتژیک به‌گونه‌ای مدیریت شود تا قشر ضعیف جامعه نیز توان خرید داشته باشند.

خلخالی با بیان اینکه در حال حاضر فصل برداشت برنج، مدیریت‌شده در تابستان انجام شود، در صورتی‌که برداشت هر محصولی باید در زمان مناسب صورت گیرد، تصریح کرد: برنج باید در فصل پاییز برداشت شود که در گذشته انجام می‌شد این مسئله نیز سبب می‌شود کاهش عملکرد داشته باشیم، درنتیجه روزبه‌روز وابسته‌تر شویم.

وی ادامه داد: فصل کشت در اوایل فروردین انجام می‌شود، در حالی‌که باید اواخر بهار نسبت به کشت شالی اقدام شود، به‌دلیل اینکه عمر شالی از کاشت تا برداشت 90 روز است.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ساری با اعلام اینکه کشت رتون و نشای مجدد نیز یک اشتباه است، گفت: این موضوع موجب افزایش مصرف سموم و تشدید بحث استرس آبی و خشکسالی می‌شود.

خلخالی یادآور شد: مصرف برنج خارجی به‌دلیل به‌صرفه بودن قیمت آن در رستوران‌ها رایج است که باید با مدیریت صحیح و درست بتوانیم برنج داخلی را جایگزین آن کنیم.

وی در پایان گفت: همچنین تخلیط برنج داخلی نیز از مشکلاتی است که ضربه سنگینی وارد می‌کند.

* تمایل به واردات نداریم

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بخش کشاورزی تحت هیچ شرایطی تمایل به واردات نداریم.

حسین نیاز بیان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، توجه به بخش کشاورزی که بخش مهمی از اقتصاد کشور است، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد که به‌منظور اثرگذاری و اثربخشی بیشتر باید از واردات بی‌رویه و غیرضرور به‌ویژه در بخش کشاورزی خودداری شود و در این راستا در کمیسیون کشاورزی بارها با وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نشست‌هایی داشتیم.

وی با اعلام اینکه در سال‌های اخیر نگاه در بخش کشاورزی این است که نیازمندی‌های داخل و بحث صادرات در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند مقصد صادرات محصولات کشاورزی خوبی باشد که با پیگیری‌های انجام‌شده توسط مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر درستی پیش می‌رود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه استان‌های مازندران و گیلان 75 درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند و سالانه حدود 2.2 میلیون تن تولید برنج و مصرف ما حدود 3 میلیون تن است که با بالا بردن افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت قانون بودجه در ارتباط با تجهیز و نوسازی اراضی نیازمندی ما در قالب کشت دوباره و رتون برآورده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در صورت ضرورت، واردات در زمان غیر برداشت و زمانی که محصولات کشاورزی در شمال کشور آماده عرضه به بازار نیست، مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه قول داد و این موضوع ممنوع اعلام شده است، گفت: اما این روزها گپ جدیدی پیش آمد که کسری نیازمندی برنج باید تأمین شود که مجلس وزیر جهاد کشاورزی را به کمیسیون کشاورزی فراخواند و با جدیت این موضوع متذکر شد که از ورود برنج خارجی جلوگیری شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد ما به‌دنبال این موضوع نیستیم، حتی تعرفه برای واردات را افزایش دادیم و این مهم به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر اینکه اعتقاد ما بر این است تحت هیچ شرایطی نباید برنج وارد شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنج تولیدی دست کشاورزان و بازرگانان مانده و باید تمام نیازمندی‌های دستگاه‌های اداری و رستوران‌های اداری و نیروهای نظامی از تولیدات داخلی تأمین شود.

وی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی با توجه به احتمال ورود برنج قاچاق، باید تمهیدات لازم برای کنترل این کالا اندیشیده شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی که قانون مترقی سیاست‌گذاری، واردات و تولید بخش کشاورزی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که باید در این مسیر درست عمل کند و ما نیز نظارت و مراقبت می‌کنیم.

وی به قیمت مناسب برنج امسال مازندران اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده، قرار شد براساس روند سال گذشته خرید توافقی شکل گیرد که نگاه ما این است به منظور قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت باید به بحث تنظیم بازار کمک کند تا به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

 

در حال حاضر وضعیت کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج به‌صورتی است که با بی‌توجهی مسئولان هر روز به نابودی کشیده می‌شود و این مهم مستلزم توجه بیش از پیش مسئولان امر است تا جلوی از بین رفتن طلای سپید را بگیرند.