تولیدکنندگان داخلی از طرح خرید کالا انصراف می‌دهند؟

به گزارش افکارخبر، براساس تصمیم دولت برای تحریک تقاضا در سطح بازار قرار بود از 18 آبان ماه امسال طرح کارت خرید اعتباری کالا اجرایی شود . اما بروز برخی مشکلات و عدم توافق دستگاه‌ها باعث شده تا با گذشت بیش از یک ماه اجرایی شدن این طرح با ابهاماتی همراه باشد.

 بلاتکلیفی تولیدکنندگان و وعده‌های مسئولین در اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا باعث شده تا رکود بازار تشدید پیدا کند و مردم خریدهای خود را به دریافت کارت خرید موکول کنند. همین موضوع اعتراض تولیدکنندگان را به وجود آورد و آنها با نامه نگاری‌هایی از بانک مرکزی درخواست کردند تا طرح خرید کالا را زودتر اجرایی کند.

بانک مرکزی نیز بعد از قول‌های بسیار در نهایت هفته گذشته اعلام کرده که رقم تأمین مالی این طرح 4200 میلیارد تومان است و این طرح به کارت‌های عام تبدیل شده است به نحوی که قابلیت خرید کالای خارجی طبق عقود مبادله‌ای 21 درصد هم در این کارت ها وجود دارد .

اعلام خرید کالاهای خارجی آن هم با کارت اعتباری خرید کالا با اعتراضات زیادی از سوی تولیدکنندگان مواجه شده است. به اعتقاد آنها دولت قرار بود با اجرای این طرح به تولیدکننده داخلی کمک کند اما عملاً مسیر واردات و حمایت از کالاهای خارجی را پیش گرفته است.

حبیب‌الله انصاری دبیر تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این که اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری خرید کالا که برای ایجاد رونق برای تولیدکنندگان داخلی است، هیچ توجیهی ندارد، می‌گوید: این تصمیم خلاف رونق اقتصاد ملی است و دلیلی ندارد که دولت به افرادی که در خرید کالای خارجی مصمم هستند از طریق پرداخت پول و تسهیلات کمک کند.

وی با بیان اینکه در تلاش برای فرهنگسازی خرید کالاهای ملی هستیم اما در مقابل مردم را در این طرح با این همه رکود که در بازار و تولید داخلی وجود دارد توسط پرداخت پول تشویق به خرید کالای خارجی می‌کنیم، تصریح کرد: اصلا لزومی ندارد که پای تولیدات غیر ایرانی را وسط بکشیم، چرا که این کشور ماست که دچار رکود است و کارخانه‌ها مجبور هستند بعد از کاهش تولید ناشی از رکود، نیروی انسانی خود را تعدیل کنند؛ نه کارخانه‌های خارجی.

در حال حاضر همچنان تولیدکنندگان به اضافه شدن کالاهای خارجی در کارت اعتباری خرید کالا اعتراض دارند و هنوز وزارت صنعت دلایل این تصمیم را اعلام  نکرده است. برخی از تولیدکنندگان معتقدند اگر وزارت صنعت سیاست روشنی را در طرح خرید کارت اعتباری کالا برای تولیدکنندگان داخلی به کار نگیرد در این طرح شرکت نخواهند کرد.