تولید سالانه یک میلیون تن انار در کشور

به گزارش افکارخبر، ابوالقاسم حسن‌پور مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران اعزامی به ساوه گفت: ایران با تولید سالانه یک میلیون تن انار در سال، دارای رتبه اول تولید انار در جهان است.

وی سطح زیر کشت باغات بارور انار را حدود 69 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: به طور متوسط عملکرد هر هکتار باغ انار 14 هزار و 500 کیلوگرم است.

حسن‌پور بیان داشت: کشورهای هند، چین، ترکیه و امریکا به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم تولید انار در جهان را دارا هستند.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد بیان داشت: سالانه حدود یک میلیون تن انار در کشور تولید می‌شود و برآورد میزان تولید انار در سال 94 بیش از یک میلیون تن است.

حسن‌پور میزان صادرات انار در سال 94 را حدود 13 هزار و 500 تن عنوان کرد و گفت: قیمت تقریبی هر کیلو انار در این سال حدود 85 سنت بوده است.

وی بیان داشت: مهمترین باغدارهای هدف برای صادرات انار کشورهای عراق، روسیه،‌ ترکمنستان، امارات متحده عربی، هلند، آلمان و سوئد است.

حسن‌پور بیان داشت: کشت و کار انار در تمام استان‌ها به جز استان همدان صورت می‌گیرد، اما مهمترین استان‌های تولید کننده انار فارس، مرکزی، خراسان رضوی و یزد است.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد بیان داشت: مهمترین ارقام تجاری انار که بیش از 90 درصد را شامل می‌شود، انار ملس ساوه، رباب نیریز، قوجاق قم، اردستانی مهولات و بجستانی است.

وی بیان داشت: سرمازدگی یکی از مشکلات اساسی و عمده در باغات انار محسوب می‌شود و علاوه بر آن شیوع افات و بیماری‌های مهم نظیر کرم گلوگاه انار و بروز عوارض فیزیولوژیکی انار نظیر آفتاب سوختگی و ترکیدگی انار و سفید شدن دانه انار از تهدیدات تولید این محصول به شمار می‌رود.