دستورالعمل کارت خرید کالای ایرانی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود

به گزارش افکارخبر، ولی الله سیف در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران افزود: این کارت ها قابلیت خرید کالاهایی را دارد که فهرست آنها از طریق وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام شده است.

سیف افزود: این طرح شامل تخفیف ویژه و نرخ های سود اعلام شده از طرف بانک مرکزی است و فرد دریافت کننده کارت می تواند کالای مصرفی با دوام مورد نیاز خود را خریداری کند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه کالاهای خارجی در این طرح جایی ندارد ، گفت : تعجب می کنم که با سوء تفاهم این موضوع مطرح شده است.
وی افزود: 4 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع مالی فقط برای خرید کالاهای داخلی است و در هیچ مورد دیگر استفاده نمی شود.
سیف درباره نرخ ارز در بودجه سال 95 گفت : نرخ ارز هنوز در هیئت دولت در حال بررسی است و قیمت آن قطعی نشده است.
وی افزود : در صورت قطعی شدن نرخ ارز اعلام می شود.

* فاصله نظام بانکی ایران با اخرین استانداردهای نظارتی

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: نظام بانکی کشورمان با آخرین استانداردهای نظارتی فاصله زیادی دارد.
ولی اله سیف در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری افزود: باید با کمک گرفتن از پژوهشهای داخلی این فاصله را از بین برده و نظارت بر بانکها را تقویت کنیم.
وی گفت : اصلاح نظام بانکی کشور ،‌تحقق تورم تک رقمی پایدار ،‌ از بین بردن فاصله نظام بانکی کشور با آخرین استانداردهای نظارتی ،‌تامین مالی غیرتورمی تولید ، اصلاح نظام ارزی و اصلاح ساز و کار نرخ سود بانکی از جمله اولویتهای بانکی کشور است که باید در پژوهشکده پولی و بانکی به آنها پرداخته شود.
سیف درباره اصلاح نظام بانکی کشور گفت: بانکها با مشکلات فراوانی در زمینه ساختاری، کاهش قدرت تسهیلات دهی ، ارتقا مدیریت ،‌اصلاح ساختار مدیریت ریسک و بنگاه داری بانکها روبرو هستند که باید به آنها پرداخته شود.
سیف افزود: متاسفانه افزایش مطالبات معوق بانکی بانکها را از نظر تسهیلات دهی با مشکل روبرو کرده است و آنها در تامین سرمایه در گردش تولید کنندگان مشکلات فراوانی دارند.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش در تنگنا قرار دارند ، گفت : بنگاههای اقتصادی باید در شرایط غیر تورمی تامین مالی شود تا سبب رونق و رشد اقتصادی در کشور شود.
سیف درخصوص تحقق تورم تک رقمی گفت: با کنترل نقدینگی و حفظ قیمت ارز تورم را از سال 92 درمدرا نزولی قرار دادیم و این رقم از 40 درصد در سا ل92 به 10.1 درصد در آبان 94 رسیده است.
وی افزود: مهار تورم در کوتاه مدت دستاورد مهم تیم اقتصادی دولت بوده است و در آذر ماه تک رقمی خواهد شد.
سیف در خصوص اصلاح نظام ارزی کشور گفت: در چند ماه گذشته با مدیریت بازار ارز این بازار را آرام نگه داشته ایم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
وی در خصوص اصلاح سازو کار نرخ سود بانکی خاطر نشان کرد: نرخ سود بانکی یکی از موارد چالش برانگیز نظام بانکی بوده است و با برنامه منسجم و عملیاتی مناسب سعی در کنترل نرخ سود بانکی داریم.
سیف درباره اهمیت پژوهش در نظام بانکی کشور گفت: پژوهش علمی ابزاری مناسب برای افزایش کیفیت و کمیت زندگی و ما باید کارهای خود را بر پایه پژوهش و تولید علم استوار کنیم.