آمادگی ایران برای پایین ترین قیمت نفت

گروه اقتصادی، موسسه رتبه‌بندی مودیز با توجه به سطح بالای عرضه که می‌تواند با لغو تحریم‌های ایران افزایش یابد، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برای سال آینده را 10 دلار کاهش داد.

به گزارش افکارخبر، این موسسه رتبه‌بندی برآورد خود از قیمت نفت برنت را از 53 دلار به 43 دلار کاهش داد.

 بنابر پیش بینی مودیز، بهای نفت خام آمریکای شمالی، وست تگزاس اینترمدیت نیز از 48 دلار به 40 دلار کاهش یافته است.

مودیز پیش‌بینی کرد که تقاضا جهانی برای نفت در سال آینده حدود 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که این رقم از برآورد پیشین این موسسه بیشتر است.

این در حالیست که به گفته عبدالله البدری دبیرکل اوپک قیمت جهانی نفت در پایین ترین رقم ۷ سال اخیر تداوم نخواهد یافت و تا یک سال ممکن است افزایش یابد.

گزارشهای خبری نشان می دهد، بهای نفت از اواسط سال 2014 تاکنون حدود دو سوم کاهش یافته و قیمت نفت برنت در حال حاضر به پایین ترین رقم از سال 2004 تاکنون رسیده است.

اما اکثر تحلیلگران انتظار ندارند قیمت نفت تا سال 2017 و یا بعد از آن به 100 دلار برگردد، زیرا تولید کنندگان همچنان به تولید بالاتر از سطح تقاضا ادامه خواهند داد.

به گفته وزارت نفت ایران، این کشور برای روبرو شدن با بدترین شرایط و وضعیت قیمت های پایین نفت خام آمادگی دارد.

بنابراعلام مقامات ایرانی، این کشور برای شرایط سخت آمادگی دارد و در صورتی که قیمت های جهانی نفت خام کاهش یابد، برنامه خود را برای افزایش تولید و صادرات نفت خام به تاخیر نمی اندازد.

داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ نشان می دهد که ایران در ماه نوامبر ( 10 آبان تا 9 آذر ) روزانه دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

پس از برگزاری نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) در چهار دسامبر (13 آذرماه) موج جدید سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی که در 11 سال گذشته بی سابقه بوده ، شکل گرفت، بطوری که قیمت ها به حدود 35 دلار برای هر بشکه کاهش یافت.

وزیر نفت بیژن زنگنه پیش از آغاز نشست اوپک اعلام کرد، بلافاصله پس از لغو تحریم ها، تولید نفت ایران به میزان 500 هزار بشکه در روز افزایش می یابد و در مدت کوتاهی آن را به روزی یک میلیون بشکه در روز می رسانیم و برای افزایش تولید خود پس از لغو تحریم ها از هیچ کس اجازه نمی گیریم.

به گفته زنگنه، ایران درباره افزایش تولید خود و بازگشت به سطح قبلی تولید خود در بازار و عرضه جهانی نفت، هیچ مذاکره ای نخواهد کرد .

کشورهای عضو اوپک در نشست 13 آذرماه جاری در وین پایتخت اتریش، تصمیم گرفتند سقف رسمی تولید به میزان 30 میلیون بشکه در روز ثابت بماند.

تصمیم اوپک برای تولید 30 میلیون بشکه در روز، درحالی است که گزارش ها نشان می دهد روزانه حدود 1.5 میلیون بشکه نفت مازاد توسط اعضای این سازمان به بازار های جهانی عرضه می شود.