بودجه 95 فردا نهایی می‌شود

 کار تدوین بودجه در سازمان مدیریریت و برنامه ریزی کشور به اتمام رسیده و هیات دولت در جلسه فردای خود ارقام بودجه را نهایی خواهد کرد که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی سقف بودجه به دلیل کاهش قیمت نفت نسبت به سال 84 نیز کاهش یافته و انقباضی شده است.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است هیات دولت پس از بودجه کار بررسی برنامه ششم را شروع کرده و احتمالا در اواسط دی‌ماه لایحه بودجه و برنامه ششم را با هم به مجلس تقدیم کند.

 

به گفته یک منبع آگاه در یکی از جلسات بررسی دولت حسن روحانی در پاسخ به اصرار محمدباقر نوبخت برای ارسال به موقع بودجه به مجلس گفته است که «ارائه بودجه در 15 آذر وقتی معنا دارد که مجلس هم تا 12 بهمن کار بررسی آن را به اتمام رساند اما وقتی که مجلس اواخر سال بودجه را به دولت می‌دهد چه اصراری است که دولت در موعد مقرر آن را تقدیم مجلس کند؟»

 

از نگاه برخی منتقدان دولت، این گفته روحانی نشانگر نفوذ ادبیات احمدی‌نژادی به بالاترین مدیر اجرایی دولت است و بیانگر آن است که رئیس دولت یازدهم نیز در دام نحوه برخورد رئیس دولت قبل با نمایندگان مجلس افتاده است.

 

بر اساس گزارش‌های رسیده از میزان برخی ارقام بودجه سال 95، تعرفه واردات خودرو به طور متوسط 45 درصد در نظر گرفته شده و میزان درآمد دولت از بهره مالکانه معادن یک هزار و 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

این گزارش حاکی از آن دارد که بودجه‌ریزی به روش عملیاتی امسال نیز 100 درصد به اجرا درنیامده و قرار است این روش تا دو سال آینده در تمام دستگاه‌های دولتی نهادینه شود.