حمید چیت‌چیان در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو اظهار داشت: آب و برق کشور با مشکلاتی مواجه است که برای حل آنها باید راهکارهایی اساسی بیندیشیم و اجرا کنیم؛ اما کلید حل مشکلات در کارهای تحقیقاتی و رشد علم است که باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: در حال حاضر کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از این مشکلات خشکسالی 15 ساله است و علی‌رغم این‌که طی دو سه ماه اخیر بارندگی‌های خوبی را داشته‌ایم، اما نمی‌توان گفت که مشکلات آبی با این مسائل برطرف می‌شود.

وزیر نیرو با بیان "وظیفه وزارت نیرو تنها رساندن آب و برق به مشترکان نیست"، گفت: نباید اینگونه تلقی شود که اگر پولی اضافه بود آن را صرف کارهای تحقیقاتی کنیم، بلکه اولین راهکار برای ارتقاء بهره‌وری استفاده از علوم و تحقیقات است و باید در زمانی که بیشترین مشکل را داریم به فکر استفاده از علم و تحقیقات باشیم.

وی ادامه داد: انجام کارهای تحقیقاتی به مانند یک زره برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه بوده است و از این طریق ما توانسته‌ایم سد را بشکنیم و قابلیت‌ کشور را توسعه دهیم.

چیت‌چیان با تأکید بر اینکه تمامی مدیران باید درگیر کارهای پژوهشی شوند، گفت: در وهله اول باید مشکلات شناسایی و راهکارهای حل آن مشکلات تبیین شود، به طور حتم در این مسیر، پژوهش نقش اساسی دارد.

وزیر نیرو به مشکلات اقتصاد آب و برق اشاره کرد و گفت: باید برای سیکل معیوب اقتصاد آب و برق برنامه ریزی کلان و جامع نگری صورت بگیرد.

وی افزود: هم اکنون صنعت برق کشور 4500 میلیارد تومان از مشترکین خود طلب دارد که نمی‌تواند آنها را وصول کند و باید به این مساله توجه کرد که این موضوع یک مساله‌ی اجتماعی و اقتصادی است.