ضرر 500 میلیاردی اوپک از کاهش قیمت نفت

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، کشورهای عضو اوپک به دلیل کاهش شدید قیمت نفت طی سال گذشته در مجموع 500 میلیارد دلار ضرر کرده اند.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، در سال 2016 نیز این کارتل نفتی ضرر مشابهی را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر تولید نفت آمریکا در بالاترین میزان خود در 80 سال گذشته قرار دارد و 97 درصد از کل ظرفیت انبارهای نفت در غرب اروپا نیز پر شده است.

در حال حاضر 31.7 میلیون بشکه نفت روزانه توسط کشورهای عضو اوپک وارد بازار می شود که نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته و 250 هزار بشکه بالاتر از متوسط تولید 5 سال گذشته این سازمان است.

تولید نفت اوپک نسبت به ماه نوامبر سال جاری نیز 1 درصد رشد کرده است.

بر اساس پیش بینی های اوپک، در صورت ادامه روند کنونی، در سال 2016 روزانه 860 هزار بشکه نفت مازاد در بازار جهانی وجود خواهد داشت و در حال حاضر تأثیرات مازاد عرضه کنونی در همه جای بازار نفت قابل لمس است.

از جمله کشورهایی که تولید نفت خود در اوپک را افزایش داده اند عربستان و عراق هستند.

کاهش 500 میلیارد دلاری درآمد، در حال نشان دادن تأثیرات خود در برخی کشورهای عضو اوپک است به گونه ای که اکنون عربستان در حال دست و پنجه نرم کردن با کسری بودجه معادل 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و پیش بینی می شود در سال آینده میلادی نیز این کشور با مشکل مشابهی روبرو باشد.

صندوق بین المللی پول نیز هشدار داده است با ادامه روند کنونی در عربستان، این کشور تا 5 سال‌آینده تمام پول خود را مصرف کرده و ورشکست می شود.

کشورهای کویت، امارات  و قطر نیز در شرایط مشابهی قرار دارند.

یکی دیگر از کشورهای عضو اوپک که با بیشترین مشکل اقتصادی ناشی از کاهش قمیت نفت در جهان مواجه است ونزوئلاست، به گونه ای که نرخ تورم در این کشور به شدت افزایش یافته است.

اقتصاد ونزوئلا در سال جاری یکی از بیشترین نرخ های رشد اقتصادی منفی در جهان را تجربه خواهد کرد و رشد اقتصادی آن حدود منفی 10 درصد ارزیابی شده است. متاسفانه این کشور آمریکای لاتین، ابزارهای زیادی برای مقابله با این کاهش شدید قیمت نفت در چنته ندارد.

شرایط اخیر بازار نفت باعث شده است که 50 میلیارد دلار از سرمایه گذاری های نفتی در نیجریه کاهش یابد و بر اساس پیش بینی ها در 10 سال‌ آینده نیز این کشور با عقب نشینی 150 میلیارد دلار دیگر در سرمایه گذاری های نفتی روبرو خواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها، به دلیل کاهش سرمایه گذاری و کمبود نقدینگی، تولید نفت نیجریه در کوتاه مدت و تا سال 2017 15 درصد کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک، در سال 2016 بیشترین افت را در 20 سال گذشته تجربه خواهد کرد و 500 هزار بشکه روزانه کاهش خواهد یافت.

نفت شیل آمریکا نیز یکی از بخش های غیر اوپکی خواهد بود که بیشترین آسیب را از شرایط کنونی خواهد دید.