این آمار پیش از این توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تایید شده است به طوری که حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار از این میزان کالا و ارز ورودی و حدود ۸ میلیارد دلار کالا و ارز خروجی است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم قاچاق در سال ۱۳۹۳ گفته است: برآوردهای ما حاکی از حجم ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق از مرزهای کشور است که اگر بپذیریم به ازای هر یک میلیارد دلار ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود، به این ترتیب 2 میلیون شغل را از دست داده‌ایم.

 

وی همچنین درباره قاچاق در سال ۱۳۹۲ نیز اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲حجم قاچاق کشور ۲۵ میلیارد دلار بوده است که از این ۲۵ میلیارد دلار، ۸ میلیارد دلار آن خروجی و حدود ۱۷ میلیارد دلار آن ورودی است. از این ۸ میلیارد دلار نزدیک به 2/7 میلیارد دلار مربوط به قاچاق سوخت بوده است که این میزان در انتهای سال ۱۳۹۳ به 2/3 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که حجم کل قاچاق نیز در سال ۱۳۹۳ به ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

بررسی آمارها نیز نشان می‌دهد بیشترین سهم قاچاق کالای ورودی به کشور را کالاهای نساجی از جمله پوشاک، لوازم خانگی، تلفن همراه، طلا، دارو، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و خوراکی و آشامیدنی تشکل می‌دهند. سوخت بویژه گازوئیل هم بیشترین سهم قاچاق از کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در ماه‌های گذشته 7/3 میلیارد نخ سیگار به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار قاچاق شده است. آخرین آمارهای قاچاق تلفن همراه نیز رقم 9/1 میلیارد دلار را نشان می‌دهد و در حوزه صنایع نساجی (پوشاک، پارچه، پتو و الیاف) از سال گذشته تا تابستان امسال بین 3/2 تا 7/2 میلیارد دلار قاچاق صورت گرفته است.

 

۳۰ درصد از کل چای کشور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یعنی از مجموع ۱۰۵ هزار تن چای مورد نیاز ۳۵ هزار تن به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود. همچنین براساس گزارش پلیس ناجا در سال ۹۳ میزان کشفیات برنج ۹۲۸۳۳ هزار تن بوده است. مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تصریح کرد: براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، 7/2 میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، 5/1 میلیارد دلار رایانه و قطعات، 5/1 میلیارد دلار لوازم یدکی، 1/1 میلیارد دلار لوازم آرایشی و 8/1 میلیارد دلار گوشی، ‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.