احتمال صادرات مجدد کالای‌های ترکیه به روسیه از طریق ایران

در همین زمینه گفت‌وگویی با مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در تجارت و امور تجاری انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

تفاهم‌نامه‌های امضاء شده میان ایران و روسیه چه آینده‌ای را در روابط اقتصادی دو کشور رقم خواهد زد؟

با توجه به مذاکراتی که داشتیم قرار بر این شده که حداکثر ظرف مدت سه ماه آینده نقشه راه همکاری میان دو کشور تنظیم شود. با تنظیم شدن این نقشه راه، می‌توانیم دقیقا برای آینده همکاری برنامه‌ریزی کنیم که بیشتر درباره انرژی‌های پاک، راه‌آهن، بخش هوا فضا، نیروگاه‌ها و زیرساخت‌ها به‌خصوص راه‌آهن خواهد بود، اما بدون تردید شاهد آینده درخشانی در تجارت خارجی و ترانزیت کالا خواهیم بود.

تفاهم‌نامه‌ بانکی چه تاثیری در روابط تجاری میان دو کشور خواهد گذاشت؟

در دوران تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران به دلیل نبود ارتباط بانکی میان دو کشور، حجم تجارت ایران و روسیه بسیار کاهش داشت، اما با توجه به رفع تحریم‌ها و همچنین قراردادهای امضا شده، اکنون زمینه همکاری‌های بانکی مهیا شده و امیدواریم این روند در افزایش تجارت میان دو کشور تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال بانک مرکزی اکنون تفاهم‌نامه دو میلیارد دلاری با اکونومیک بانک روسیه دارد و یک تفاهم‌نامه پنج میلیارد دلاری دیگر در دست بررسی است که این هفت میلیارد دلار می‌تواند در زیرساخت‌های تجاری برای خریداران ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

تحریم روسیه علیه ترکیه می‌تواند فرصت مناسبی در اختیار تجار ایرانی قرار دهد؟

با توجه به این‌که هرگاه محدودیتی در بخشی ایجاد شود، فرصتی برای دیگران جهت حضور در آن بازار ایجاد می‌شود، باید بگویم بله اما از آنجا که متاسفانه بخش خصوصی ما معمولا آماده تصمیم‌گیری‌های سریع و انعطاف‌پذیر و به‌موقع برای حضور در این بازار مهیا نیست، ممکن است زیاد نتوانیم از فرصت ایجاد استفاده کنیم اما نباید فراموش کرد این فرصت می‌تواند هشداری برای بخش خصوصی ما جهت آمادگی برای استفاده از فرصت‌های این‌چنینی باشد.

آیا برنامه‌ای برای صادرات مجدد محصولات ترکیه به روسیه داریم؟

به‌طور کلی تحریم‌ها در بازار تجارت بین‌المللی به تمام شرکت‌های تجاری آموخته که چگونه منافع خود را تامین کنند و برخی از شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. لذا این‌که برخی از محصولات ترکیه از طریق ایران با شرایطی خاص وارد بازار روسیه شود نیز خارج از تصور نیست و ممکن است این اتفاق هم بیفتد.