آمار چک‌های برگشتی گم شده است!

گروه اقتصادی، آخرین آمار بانک مرکزی از چک‌های برگشتی به آذرماه سال گذشته برمی‌گردد.

به گزارش افکارخبر،یک‌سال قبل، آماری که از چک‌ها منتشر شد، روند رو به رو چک‌های برگشتی را نشان می‌داد؛ به طوری که در آذرماه ۵۴۶ هزار برگ سند به مبلغی حدود ۷.۸ هزار میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی برگشت داده شد. آمار چک‌های برگشتی در آذرماه ۹۳ نسبت به آذرماه سال ۹۲ از نظر تعداد ۲۵.۸ درصد و از جهت مبلغ ۷۲.۴ درصد افزایش را نشان می‌داد.

بنا به آخرین گزارش بانک مرکزی در آذرماه سال گذشته، در ۹ ماهه اول سال ۹۳ حدود ۴.۵ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۴۹.۸ هزار میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد. در این دوره، متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده نسبت به دوره مشابه سال ۹۲ به ترتیب ۲۰.۴ درصد و ۳۵.۱ درصد افزایش داشته است.

اما از دی‌ماه 93 انتشار آمار چک‌های برگشتی متوقف شد. بهانه‌ای که بانک مرکزی در همان زمان می‌آورد، سامانه چکاوک بود. علی‌رضا مقتدایی، مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه در این خصوص به خبرنگار «افکارخبر» گفته بود «به محض این‌که سامانه چکاوک بتواند کار گزارش‌دهی خود را به اتمام برساند، آمار چک‌های برگشتی را اعلام خواهیم کرد.»

اما حالا با گذشت یک‌سال از این مساله و حتی رونمایی از سامانه چکاوک در خردادماه امسال توسط معاون اول رییس‌جمهور، اما هنوز به طور رسمی هیچ آماری از سوی مقامات بانک مرکزی در خصوص چک‌های برگشتی اعلام نشده است.

شنیده‌ها و صحبت‌های درگوشی حاکی از آن است که وضعیت اقتصادی کشور و رکود حاکم بر آن به گونه‌ای است که کسب‌وکار فعالان اقتصادی به شدت تقلیل پیدا کرده و همین امر، باعث شده که تعهداتشان را نتوانند پاسخ دهند. بر این اساس، تعداد چک‌های برگشتی رو به افزایش است.

حیدر مستخدمین‌حسینی، از کارشناسان بانکی می‌گوید: «علت اینکه بانک مرکزی این آمارها را منتشر نمی‌کند، به شرایط اقتصادی بر می گردد. اگر شرایط اقتصادی را در نظر بگیریم،  بانک مرکزی نیز به دنبال این است که بگوید، با اعمال سیاست های پولی،  شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که وضعیت اقتصادی را بهبود می بخشد و همین امر یک‌سری زیرساخت هایی برای تحقق آن نیاز است که یکی از آنها میزان چک های برگشتی است.