بنزین آزاد نمی‌شود

بیژن نامدار زنگنه شامگاه دوشنبه در حاشیه جشنواره نفت و رسانه درباره قیمت نفت بودجه سال آینده اظهار داشت:قیمت نفت در بودجه سال آینده بشکه ای 40 دلار پیشنهاد شده است. تحقق قیمت پیشنهاد شده در سال آینده به روند نوسان بازار نفت بستگی دارد.

وی درباره امکان کاهش بیشتر قیمت نفت و فروش در زیر بشکه ای 40 دلار اظهار داشت : نمی توان از قبل خودمان علایم بدی را به بازار منتقل کنیم و سعی شده نزدیک ترین و امکان پذیرترین قیمت برای نفت در بودجه پیشنهاد شود هر چند که بازار نفت معمولا نوسان دارد .

زنگنه درباره میزان تحقق درآمد نفتی پیشنهاد شده دربودجه سال 93 گفت: این بودجه تقریبا تامین می شود.

وی افزود : در نیمه نخست سال نفت ایران به طور میانگین بشکه ای 54 دلار فروخته شده و میزان صادرات نیز مقداری بالاتر از رقم پیش بینی شده در بودجه بوده است .

* درباره نرخ بنزین سال 95 تصمیمی گرفته نشده است

زنگنه درباره تغییر نرخ بنزین در سال آینده اظهار داشت:تاکنون هیچ تصمیمی دراین مورد اتخاذ نشده است.

وی افزود: البته تصمیم گیری در مورد بنزین در اختیار دولت است و دولت نیز هیچ بحثی در این مورد نداشته است.

وزیر نفت درباره احتمال کاهش قیمت بنزین در کشور به علت کاهش قمیت در بازارهای جهانی گفت: باید نرخ تمامی فرآورده های نفتی را مورد توجه قرار داد و تنها به بنزین اکتفا نشود .

وی افزود: هم اکنون گازوئیل را به جای لیتری 1200 تومان در داخل کشور لیتری 300 تومان می فروشیم .وی درباره آغاز طرح برند سازی جایگاه های عرضه سوخت و آزاد سازی نرخ بنزین گفت : دولت برنامه ای برای آزاد سازی نرخ بنزین ندارد.

نامدار زنگنه اضافه کرد: تشکیل برند در جایگاه های عرضه سوخت به معنای آزاد سازی قیمت ها نیست ؛ در واقع برند سازی ایجاد نوعی ساز و کار برای ارتباط بهتر وزارت نفت با جایگاه داران است و به معنای تغییر نرخ سوخت نیست .

*تشکیل اجلاس اضطراری اوپک فایده ای ندارد

وی درباره برگزاری نشست اضطراری اوپک به دلیل سقوط قیمت نفت گفت: بارها اعلام کرده ام که برگزاری اجلاس اضطراری ؛ پیش از توافق اعضای اوپک به ضرر بازار است و باعث کاهش بیشتر قیمت ها می شود .

وی ادامه داد: وزرای نفت اوپک پیش از شرکت در نشست ؛ تصمیمات را در کشور خود اتخاذ می کنند .

وی افزود: تصمیمات مربوط به صادرات و قیمت گذاری نفت به وزرای نفت اوپک ارتباطی ندارد بلکه این گونه تصمیمات درنهادهای عالی کشورهای عضو گرفته می شود.

*توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در تهران

وی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری درباره ارتباط آلودگی هوا به کیفیت بنزین گفت: عده ای این ادعا را مطرح می کنند و هرچه توضیح داده می شود فایده ای ندارد و دوباره ادعای خود را تکرار می کنند .

زنگنه با بیان اینکه در تهران بنزین و گازوئیل یورو 4 توزیع می شود،افزود: در جلسه ای که امروز (دوشنبه ) در کمیسیون انرژی مجلس داشتیم گزارش های لازم را ارائه کرده ایم.

وی تاکیدکرد:میزان آلودگی های مربوط به بنزن ،گوگرد و آروماتیک در هوای تهران به شدت کاهش یافته و به حد استاندارد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در آلودگی هوا عوامل مختلفی دخالت دارند و تنها به سوخت خلاصه نمی شود.

وزیر نفت ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد خودروها بیش از میزان استاندارد سوخت مصرف کرده و موتورسیکلت ها نیز بنزین نسوخته را در هوا منتشر می کنند.