دبی کارلسون در گاردین پرسید: «قیمت نفت چقدر کاهش خواهد یافت؟» قیمت نفت خام اخیراً به زیر 35 دلار در ازای هر بشکه سقوط کرده‌است؛ این کمترین میزان قیمت نفت از بحران بزرگ اقتصادی 2008 تا کنون بوده‌است. اکنون احتمال سقوط بیشتر قیمت نفت نیز وجود دارد.

 

علت این سقوط نیز ساده است: دنیا در نفت غرق شده‌است. بخش عمده‌ای از این مازاد عرضه به لطف انقلاب حفاری و تولید نفت شیل در ایالات متحده امریکا ایجاد شده‌است. بخش دیگر نیز از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) ناشی می‌شود. آن‌ها قصد دارند همچنان به تولید نفت خود ادامه دهند. پدیده ال‌نینو نیز نوعی اختلال آب‌وهوایی ایجاد کرده‌است و تقاضا برای نفت را تغییر داده‌است. تحلیل‌گران هنوز نمی‌دانند قیمت نفت تا کجا پایین خواهد آمد. دانیل پاویلونیس یکی از سهام‌داران نفتی می‌گوید: «حدس پایان آن بسیار دشوار است؛ مثل در دست گرفتن چاقوی در حال سقوط است.»

 

اسپنسر جاکوب از وال‌استریت ژورنال نوشته‌است: «مسیر نفت از آنچه انتظار می‌رفت طولانی‌تر، عمیق‌تر و پرهزینه‌تر شده‌است.» طی یک سال گذشته با وجود کاهش شدید قیمت نفت عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک به این امید که رقبای خود را از میدان خارج کنند و سهم خود را در بازار حفظ کنند همچنان به تولید نفت ادامه داده‌اند. آن‌ها امید دارند با این استراتژی تولیدکنندگان پرهزینه نفت را از صحنه خارج کنند. این استراتژی تا کنون بسیار پردردسر بوده‌است به ویژه برای تولیدکنندگانی نظیر ونزوئلا و نیجریه.

 

شرکت‌های نفتی امریکایی نیز کم‌کم دچار دردسر شده‌اند. در این بین ایران نیز قصد دارد بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی تولید نفت خود را افزایش دهد. این مسئله باعث مازاد عرضه بیشتر نفت در بازار خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که مازاد عرضه نفت در سال 2016 نیز ادامه پیدا کند. تام دی‌کریستوفر در سی‌ان‌بی‌سی نوشته‌است: «این مسائل به درد و رنج شرکت‌های نفتی امریکایی می‌افزاید.»

 

بخش انرژی امریکا پس از یک دهه رشد مداوم در سال 2015 بزرگ‌ترین کاهش‌دهنده تولید بود. شرکت‌های انرژی در امریکا 93 هزار و 800 نیروی خود را تعدیل کردند. حدقل 36 میدان نفت و گاز نیز ورشکست کردند و به تعطیلی کشیده شدند. طبق گفته مت اگان در سی‌ان‌ان مانی نوشته‌است: «همه این‌ها در شرایطی است که قانون منع صادرات نفتی ایالات متحده امریکا پس از حدود 40سال برداشته شد.»