بنزین یورو 4 پالایشگاه آبادان وارد چرخه مصرف سوخت نشد

توزیع بنزین یورو 4 در دولت یازدهم بیش از آنکه به سود محیط زیست و مردم باشد، قربانی تبلیغات شده و در هر گفتگوی جدید مسئولان ملی و استانی چیز جدیدی بیان می‌شود و وعده‌های پیشین را فراموش می‌کنند.

عبدالصاحب شمخانی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی اهواز فروردین امسال در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا خبر از توزیع بنزین یورو 4 در اهواز تا پایان خردادماه داده بود اما این وعده در یازدهمین روز از آبان ماه عملی شد.

شمخانی همچنین تیرماه امسال در نشست خبری خود گفته بود 95 درصد مقدمات تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان انجام شده اما با آغاز روند توزیع بنزین یورو 4 در این کلانشهر مشخص شد که سوخت مورد نیاز پالایشگاه شازند اراک تأمین می‌شود.

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی امروز عنوان کرده است که هزینه جا به جایی سوخت مورد نیاز اهواز به دلیل میزان مصرف بسیار بالا است.

به گزارش رهیاب، بنا بر اظهارات شمخانی 95 درصد سوخت مورد نیاز خوزستان قبل از توزیع بنزین یورو4 از پالایشگاه آبادان و 5 درصد باقیمانده آن از پالایشگاه اراک و اصفهان تأمین می‌شد؛ وی توزیع بنزنی یورو 4 در اهواز را عامل مهمی در کاهش آلودگی هوای اهواز می‌داند و با آغاز روند توزیع این بنزین آلودگی کلانشهر اهواز کاهش پیدا کرده است.

بنزین پتروشیمی‌ها مشکلی ندارد

صحبت از کاهش آلودگی هوا در اهواز پس از توزیع بنزین یورو 4 در اهواز در صورتی مطرح می‌شود که احمدرضا لاهیجان زاده در این باره گفته است، بارش باران‌های آلوده در اهواز سبب مطرح شدن نظریه‌های متفاوتی شده که یکی از آنها توزیع بنزین پتروشیمی‌ها است اما ما بنزین پتروشیمی‌ها را حذف کردیم اما با ادامه بارش‌ باران‌های آلوده مشخص شد که این بنزین هیچ مشکلی ندارد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان می‌افزاید: البته کیفیت هوای استان خوزستان و کلانشهر اهواز در بیشتر مواقع سالم است ولی متأسفانه کیفیت هوای اهواز بر اساس ریزگرد سنجیده می‌شود. یعنی اگر ریزگرد نداشته باشیم در بیشترین روزهای سال هوای سالمی داریم.

وی تأکید می‌کند: در کلانشهرهای دیگر عامل اصلی آلودگی ناشی از احتراق سوخت خودرو‌ها است و عوامل مختلفی مانند دی اکسید گوگرد، ناکس و بقیه موارد است اما در اهواز شاخص اصلی غبار شده است.

به گزارش رهیاب، با همه این موارد مشخص نیست که دلیل مانور تبلیغاتی دولت درباره بنزین یورو 4 چیست؛ دولت برای جبران اختلاف 12 میلیون لیتری میان تولید و مصرف بنزین اقدام به واردات بنزین از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان شمالی کرده است؛ البته برخلاف ادعای وزارت نفت بنزین وارداتی فاقد استانداردهای یورو4 است.

افزایش واردات بنزین

در این میان روزانه حدود 380 هزار لیتر در روز بنزین از کشورهای شمالی از طریق پایانه نفتی نکا وارد کشور می‌شود؛ نکته قابل توجه این است که بنزین تولید شده در کشورهای مورد نظر فاقد استاندارد یورو4 است و این برخلاف مصوبه دولت در ابتدای سال 1393 مبنی بر واردات بنزین بر اساس استاندارد یورو4 است.

واردات بنزین از کشورهای حاشیه دریای خزر در حالیست که سال گذشته از این منطقه بنزین خریداری نمی‌شد اما به دلیل افزایش مصرف داخلی، کاهش سطح تولید واردات بنزین از منطقه دوباره از سر گرفته شد.

شاهرخ خسروانی؛ معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حالی که میانگین واردات بنزین را بیش از شش میلیون لیتر اعلام می‌کند که طبق آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، متوسط واردات روزانه بنزین از ابتدای امسال تا دهم آبان ماه هشت میلیون و 850 هزار لیتر بوده است.

در سال گذشته به طور متوسط روزانه چهار میلیون و 490 هزار لیتر بنزین به کشور وارد شد. حجم واردات بنزین در 225 روز نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 97 درصد افزایش نشان می‌دهد.

اگرچه به گفته خسروانی متوسط ظرفیت کشتی‌هایی که با آنها بنزین وارد می‌شود ٣٨ تا ٤٥ میلیون لیتر است و نباید این موضوع به معنای میانگین واردات روزانه همین مقدار بنزین به کشور تلقی شود اما متوسط واردات روزانه بنزین در ماه گذشته 17 میلیون و 800 هزار لیتر بود