سید محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تفکر بسیج و اقتصاد مقاومتی گفت: برای توسعه اقتصادی در کشور باید مدیران در سطوح مختلف برنامه بلندمدت داشته باشند.

 

 بنابراین داشتن اقتصاد پویا و استفاده از ظرفیت‌ها و ذخایر نفت و گاز و ثروت‌های ملی یکی از موضوعاتی است که در جامعه مورد توجه قرار گرفته است که این امر بستر را برای پویایی اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

 

ابوترابی فرد ادامه داد: زمانی ایران با تفکر اقتصادی توانست کارها و طرح‌های بزرگی را در کشورهای منطقه به سرانجام رساند و نگاه به اقتصاد توسعه‌ای در کشور موج زند که این امر داشتن دانش و علم بوده است.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید از رانت‌خواری در کشور جلوگیری شود و برای این منظور باید طرح‌های بلندمدتی را در راستای سیاست‌گذاری در کشور شکل بگیرد چرا که رانت‌خواری به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

 

ابوترابی فرد تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران دارای منابع نفت و گاز غنی است اما باید در زمینه تولید و مصرف آن برنامه اصولی داشته باشد چرا که هدر روی انرژی تبعات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند هم اکنون روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود در حالی که هیچ کشوری چنین منابعی را ندارد و باید الگوی مصرف کشور را رعایت نماییم.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌ها فرصت طلایی برای ما به وجود آورد به طوری که در کنار این محدودیت‌ها توانسته ایم در عرصه علم و فناوری استخراج و اکتشاف گام‌های مثبتی را برداریم.

 

وی ادامه داد: محدود کردن بازار نفت و کاهش قیمت آن دلیل بر این نیست که ایران نمی‌تواند در عرصه‌های جهانی حضور داشته باشد به طوری که برای ادامه روند توسعه اقتصاد بایستی اتحاد و همبستگی خود را در کشور حفظ کنیم.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید از این فرصت طلایی به وجود آمده به نحو احسنت استفاد کنیم چرا که نباید غافل از این باشیم که این فرصت جدی را به تهدید تبدیل نماییم.

 

وی گفت: در گذشته درآمد ایران 100 میلیارد دلار اداره می‌شد اما با وجود کاهش قیمت نفت کشور با 18 میلیارد دلار نیز اداره می‌‎شود بنابراین کاهش بودجه به درآمدهای نفتی این نگرانی را در کشور به وجود نمی‌آورد چرا که ایران با تمام تلاش خود می‌تواند گام‌های مثبتی را برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود بردارد.

 

ابوترابی فرد تأکید کرد: اگر قیمت نفت هم اکنون به 100 دلار برسد باید 30 درصد آن را در بودجه لحاظ کرد و 70 دلار آن را به صندوق توسعه تخصیص داد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از صادرات نفت جلوگیری کرده و آن را به فرآورده‌های دیگر تبدیل کرد چرا که تبدیل فرآورده‌های نفتی به محصولات با ارزش، ارزش‌آوری بیشتری را به همراه دارد.

 

وی در جمع خبرنگاران، گفت: کشور ایران از قطع ارتباط با کشورهای بزرگ غربی هیچ آسیبی ندید و با هیچ مشکلی مواجه نشد، بنابراین مسلم است که قطع رابطه کشور عربستان نیز کشور ما را با مشکلی مواجه نمی‌کند.

 

وی با بیان این‌که سوء تدبیر و ناکارآمدی عربستان به اثبات رسیده است، تصریح کرد: با این حال ایران همواره در پی برقراری بهترین روابط با کشورهای اسلامی است و برای گسترش و تحکیم روابط با کشورهای همسایه اهتمام جدی دارد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قدرت دفاعی بازدارنده ایران، امنیت کشورهای منطقه را مدنظر دارد.