آسیبی که فقط عربستان از قطع روابط تجاری می بیند

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت:تاکنون 180 هیئت خارجی در طی سه ماه گذشته برای مشارکت در طرح‌های کلیدی به کشور آمدند.

 

وی افزود: ما به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم که بتوانیم بسترهای صادراتی را در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم نماییم.

وی در خصوص قطع مبادلات تجاری ایران و عربستان نیز گفت: به طور یقین از  این موضوع عربستان بیشتر دچار آسیب خواهد شد چرا که ایران نفوذ بیشتری بین کشورهای همسایه دارد.

 

رئیس اتاق تهران افزود: به جای ایجاد آشوب در منطقه باید به فکر تنش زدایی باشیم تا بتوانیم زمینه‌های سرمایه گذاری با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

 

*** اقتصاد عربستان ضربه پذیر است

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد گفت: قطع مبادلات تجاری به اقتصاد عربستان لطمه می زند.

وی افزود:این امر کاهش ارزش ریال عربستان را نیز به دنبال داشته است.

طاهری بابیان اینکه کشور  استقامت خود را در طی سالیان سال نشان داده است،افزود: کشور عربستان که 90 درصد درآمدش از طریق نفت است و کاهش آن به اقتصاد ضربه می زند و قدرت مالی در داخل و خارج، ضربه پذیر است و درآینده تشدید می شود.

***سهم ناچیز مبادلات تجاری ایران و عربستان

لازم به ذکر است که براساس آمار گمرگ میزان صادرات ایران به عربستان 271 هزار و 213 تن به ارزش 132 میلیون و 229 هزار و 611 دلار بوده است همچنین تعداد اقلام وارداتی ایران از عربستان در هشت ماهه سال جاری 153 هزار تن کالا به ارزش 40 میلیون و 249 هزار و 489 دلار بوده است.

میزان صادرات ایران به عربستان 271 هزار و 213 تن به ارزش 132 میلیون و 229 هزار و 611 دلار بوده است.

با توجه به آمار به دست آمده از گمرک اقلام عمده صادراتی ایران به عربستان محصولات نظیر فولاد، زعفران، پسته، انواع کشمش، انگور، انواع فرش و کف پوش و سیمان بوده است.

 

 

کالاهای صادراتی ایران به عربستان

فولاد

95 میلیون دلار

زعفران

7.5 میلیون دلار

پسته

6.3 میلیون دلار

انواع کشمش و انگور

4.6 میلیون دلار

انواع فرش و کف پوش

3.4 میلیون دلار

سیمان

3 میلیون دلار

گفتنی است از دیگر اقلام عمده وارداتی از  این کشور در هشت ماهه سال جاری  محصولاتی نظیر انواع پلی اتیلن با ارزش هفت میلیون دلار، انواع پارچه‌های نبافته با رقم 3.6 میلیون دلار، انواع قوطی و جعبه بسته بندی با رقم 2.6 میلیون دلار و انواع رزین با رقم 1.2 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر محصولاتی که ایران از عربستان به کشور وارد می‌کند کمتر جزو کالاهای اساسی و مهم است؛ به طوریکه بیشترین رقم واردات از عربستان مربوط به قوطی و در آلومینیومی برای تولید نوشابه با رقم 17.7 میلیون دلار است.