وزارت دارایی هند دیون نفتی ایران را از مالیات معاف می‌کند

در صورتی که تهران با دریافت کامل پول نفت فروشی خود به هند به روپیه موافقت کند، وزارت دارایی هند پول نفت ایران را از مالیات ماهانه معاف می‌کند.

به نوشته این رسانه هندی، با تشدید تحریم‌ها که پرداخت پول نفت فروشی ایران را مشکل ساخت، دهلی‌نو از ژانویه 2012 تاکنون 45 درصد پول نفتی که از تهران می‌خرد به روپیه پرداخت می‌کند.  باقی دیون نیز پس از لغو تحریم‌ها پرداخت خواهد شد.

به نوشته این گزارش، ژوئن سال گذشته، ایران با دریافت تمامی پول نفت به روپیه موافقت کرد اما خواستار معافیت 40 درصدی از مالیات شد. به گفته یک مقام ارشد دولت هند، وزارت دارایی هند با چنین معافیتی موافقت کرده است.

وی افزود: «بودجه 13-2012 پالایشگا‌های هندی را از پرداخت مالیات درحالی‌که 45 درصد دیون خود به ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند، معاف کرده است. این معافیت می‌تواند تا 100 درصد افزایش یابد در صورتی ‌که پرداخت‌ها تمامی به روپیه باشد.»

وی افزود: همانطور که مشخص است، پالایشگاه‌های هندی 5.8 میلیار دلار به ایران بدهکار هستند. تلاش خواهد شد تا موافقت کابینه برای معافیت پرداخت‌ها به شرکت ملی نفت ایران از مالیات جلب شود.

اما ممکن است که ایران دیگر تمایلی برای تسویه دیون به روپیه نداشته باشد وقتی‌که گزینه‌های دریافت دیون با ارزهایی نظیر دلار و یورو در آستانه امکان‌پذیری است.

به گفته منابع آگاه، ایران از روپیه های نفتی از ژانویه 2012 برای واردات از هند استفاده می‌کند. این کشور در نظر داشت تا تمامی پرداخت‌ها را به روپیه برای همین منظور دریافت کند.

وزارت دارای هند، در مارس 2012، معافیت 45 درصدی پرداخت‌های به ایران به روپیه از هرگونه مالیات داخلی را تصویب کرد.

  پیش از این نیز رسانه‌های هندی از توافق تهران و دهلی‌نو برای تسویه 6.5 میلیارد دلار پول نفت ایران به روپیه خبر دادند.

به دنبال انتشار این اخبار، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران این توافق با مقامهای هندی مبنی بر پرداخت بدهی ٦,٥ میلیارد دلاری هند به ایران در قالب روپیه را تکذیب کرد و گفت: اگر شرکت ملی نفت ایران تصمیم به گرفتن طلب خود به شکل روپیه داشت پیش از این نسبت به این کار اقدام می کرد.