به گفته منابع آگاه، قرار است فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه شخصا موضوع فروش سهام پارس خودرو به رنو را مطرح و از روحانی بخواهد تا این انتقال صورت گیرد.

 

به عبارت بهتر، اولاند به نوعی می خواهد واسطه فروش پارس خودرو به رنو شده و این درخواست را با رییس جمهور ایران در میان بگذارد. رنو مدت هاست برای خرید سهام پارس خودرو ابراز تمایل کرده و این در حالی است که سایپا به عنوان سهامدار پارس خودرو، چندان موافق واگذاری سهام زیرمجموعه خود به خودروساز فرانسوی نیست.

 

باید منتظر ماند و دید آیا روحانی با فروش سهام سومین خودروساز بزرگ ایران به رنوی فرانسه موافقت خواهد کرد؟

 

افت کیفیت خودروها

اما در چند روز گذشته روش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی در حالی تغییر کرد که طی آن کیفیت سه خودرو با افت مواجه شد. بنابر اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سطح کیفی خودروهای جک در مدل S5 و وولیکس و رانا افت کرده و از سه ستاره به دو ستاره رسیده است.

 

از آذر ماه امسال با تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها تغییر کرده و بر این اساس به جای ارائه نمره منفی، تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه‌بندی یک تا پنج ستاره، صورت می گیرد.

 

در روش قبلی، کیفیت خودروها بر اساس نمرات منفی تعیین می شد، به نحوی که خودروها بر اساس این نمرات، به سه دسته قابل قبول و خوب و خیلی خوب تقسیم می شدند و باید دید با روش جدید چه تغییری در کیفیت خودروهای تولید داخل ایجاد خواهد شد.

 

کاهش تولید خودروهای داخلی

وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی آمار تولید خودروسازان کشور را طی آذر ماه اعلام کرد که طبق آن تولید انواع خودرو در آذر ماه امسال حدود 26 درصد پیدا کرده است.

 

بر این اساس طی آذر امسال حدود 79 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسیده و این در شرایطی است که در آذر ماه سال گذشته حدود 106 هزار خودرو به تولید رسیده بود.

 

طبق گزارش اعلامی، تولید انواع سواری با کاهش 19.9 درصدی از 90 هزار و 2 دستگاه در آذر 1393 به 72 هزار و 87 دستگاه کاهش یافته است. اما در 9 ماهه امسال نیز تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 17.4 درصدی به حدود 813 دستگاه رسیده که نشان از تداوم روند کاهشی تولید خودرو در کشور دارد.

 

آمارها نشان می دهند خودروسازان در تولید انواع سواری با کاهش 10.8 درصدی روبرو شده و تیراژ آنها از حدود 702 هزار دستگاه به به بیش از 626 دستگاه رسیده است.

 

واردات خودرو تحت تاثیر قطع ارتباط ایران و عربستان

هفته گذشته اما هیات‌وزیران ودر واکنش به قطع ارتباط عربستان با ایران، ورود کالا از مبدا این کشور را ممنوع کرد تا به گفته برخی کارشناسان، واردات خودروهای بزن و تویوتا (به ایران) محدود شود. این در حالی بود که برخی دیگر از کارشناسان تاکید کردند این اتفاق نمی تواند تاثیر خاصی روی واردات خودرو به کشور بگذارد و نهایتا تا مرز 10 درصد اثر خواهد گذاشت که آن هم قابل جبران است.

 

به گفته آنها، امارات طی چند سال گذشته روابط تجاری مناسبی با ایران داشته و رقم معاملات دوجانبه آنقدر بالا هست که مسوولان این کشور نتوانند به‌راحتی چشم روی آن گذاشته و مثلا صادرات خودرو به ایران را قطع کنند. این دسته از کارشناسان همچنین تاکید کردند بازار خودروهای وارداتی کشور در حال حاضر با رکود دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین به فرض آنکه ورود خودروها محدود شود، این موضوع نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند فعلی بازار بگذارد.

 

به گفته آنها، همچنین با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم ها، امکان خرید مستقیم خودروهای خارجی از شرکت‌های مادر فراهم می‌شود و در نتیجه واردکنندگان ایرانی به‌نوعی بی‌نیاز از کشورهای حوزه خلیج فارس شده و می‌توانند از مبادی اصلی اقدام به واردات خودرو به کشور کنند.

 

حال ناخوش خودروسازی ایران

اما مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش جدید خود به آسیب شناسی خودروسازی کشور پرداخته و طی آن به این نتیجه رسیده که چالش اول و مهم صنعت خودرو، دولتی بودن آن است.

 

بر این اساس، یکی دیگر از چالش‌های اساسی که صنعت خودروی کشور با آن دست و پپنجه نرم می کند، دارا بودن شرکت‌های اقماری وابسته متعدد است. این شرکت ها نه تنها باری را از دوش شرکت مادر و اصلی تولیدی برنمی دارد، بلکه با تحمیل فشار بر آن در قالب فروش خدمات و قطعات به صورت درصد اضافه بر قیمت تمام شده با نرخ‌های بسیار بالا، به گونه‌ای عمل می‌کنند که به رغم زیان‌ده بودن شرکت اصلی، خود دارای حاشیه سود بالا هستند.

 

مرکز پژوهش ها در نهایت با توجه به شرایط فعلی خودروسازی کشور، به این نتیجه رسیده که حال این صنعت خوب نیست و برای بهبودش باید دو چالش اعلام شده برطرف شوند.