با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و درگیر بودن عربستان در حمله نظامی به یمن و نیازهای مالی اجتماعی در این کشور، منابع مالی این رژیم در حال خالی شدن است.

روزنامه لس اکوز در گزارش خود تأکید کرده است به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و رسیدن آن به پایین‌ترین میزان خود در 12 سال گذشته، در حالی که قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافته است قیمت حامل های انرژی در عربستان در اواخر سال میلادی گذشته با افزایش حدود 50 درصدی مواجه شدند.

این اقدام خاندان سعودی با هدف کاهش یارانه سوخت در این کشور بوده است.

از سوی دیگر سعودی ها قصد دارند تا اختصاص یارانه به آب و برق را نیز در این کشور محدود کنند.

این گزارش می افزاید ریاض چاره دیگری ندارد چرا که ذخایر مالی این رژیم به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و با در نظر گرفتن این حقیقت که درآمدهای نفتی اصلی ترین منبع بودجه در این کشور به حساب می آید، به سرعت در حال خالی شدن هستند.

ریاض همچنین اجرای پروژه های زیر ساختی با اولویت کمتر را نیز متوقف کرده است.

در این گزارش تأکید شده است که این اقدامات برای کشوری که تا کنون به منابع مالی بالا عادت کرده است سخت خواهد بود.

این روزنامه فرانسوی می افزاید که بخشی از جوانان زیر 30 در این کشور که دو سوم کل جمعیت عربستان را تشکیل می دهند به دلیل بیکاری از سوی گروه های تروریستی جذب می‌شوند.

بر اساس گزارش منتشر شده، عربستان در سال جاری با کسری بودجه 87 میلیارد دلاری، معادل 19 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور، مواجه است و در تلاش است تا این کسری بودجه را کنترل کند.

عربستان سعودی بودجه سال جاری را بر مبنای نفت بشکه ای 26 دلار بسته است و به نظر می رسد حدود 130 میلیارد دلار در سال 2016 درآمد نفتی داشته باشد که این میزان درآمد تنها کفاف نیمی از مخارج سعودی ها را خواهد داد.

ریاض یا باید استقراض خود را افزایش دهد و یا از ذخایر خود برداشت کند.

این گزارش تأکید می کند که بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول در صورت ادامه روند کنونی و عدم اصلاح شرایط، ذخایر مالی سعودی ها که در حال حاضر در رتبه 14 جهان قرار دارد تا سال 2020 به طور کامل از بین خواهد رفت.